tydzień nr 10

Zestaw ćwiczeń na tydzień nr 10, tj. od 18.05.2020 r. do 22.05.2020 r.

Terapia logopedyczna – Agata Łukaszewicz:

ĆWICZENIA ODDECHOWE

Przygotuj: rękawiczkę gumową, kubek plastikowy/papierowy, słomkę.

Zrób niewielki otwór w kubku wielkości słomki.
Nałóż rękawiczkę na kubek.
Nadmuchaj ją przez słomkę. Pamiętaj, że wdech robimy nosem – wydech przez słomkę.

Dokładną instrukcję zaczerpnij z filmiku:

 

ĆWICZENIA ARTYKULACYJNE:

  1. Wykonaj ćwiczenia buzi i języka „Koło fortuny” Pamiętaj, by wszystkie wykonywać przed lusterkiem. Tylko, gdy patrzymy na swoją buzię, możemy zobaczyć, czy wszystkie części naszej jamy ustnej układają się prawidłowo!

Zadania znajdziesz w filmiku poniżej:

 

ĆWICZENIA SZEREGU SYCZĄCEGO: S,Z,C,DZ:

  1. Powtórz wyrażenia z głoską DZ.

2. Wytnij wyrażenia i obrazki. Następnie spróbuj odgadnąć, który obrazek jest ilustracją danego wyrażenia.

Pamiętaj! Ułożenie do głoski dz: język leży płasko za dolnymi zębami (nie wysuwa się między zęby). Ćwicz przed lusterkiem.

 

3. Powtórz zdania.

Dzwonnik dzwoni do innego dzwonnicy.

Na drodze siedzą rydze.

Dzwonnik kupił kukurydze i rodzynki do jedzenia.

 

4.Powtórz i zapamiętaj wierszyk. Postaraj się starannie wymawiać głoskę DZ.

„Dzwonnik i kot”
W twierdzy ogrodzonej miedzą kot i dzwonnik obiad jedzą:
dzwonnik rydze i wędzonkę, a kot mleko, chleba kromkę.
Najedzony dzwonnik chrapie, kotek w twierdzy muchy łapie.

 

ĆWICZENIA SZEREGU SZUMIĄCEGO: SZ, Ż, CZ, DŻ:

  1. Spróbuj nazwać obrazki.
    Pamiętaj o ułożeniu do głoski DŻ: czubek języka znajduje się na wałku dziąsłowym „poduszce” za górnymi zębami, buzia układa się jak do głoski [o].
    Ćwicz przed lusterkiem.

2. Wydrukuj dwa egzemplarze obrazków, wytnij je. Zagraj w memory. Sprawdź czy zapamiętasz wszystkie nazwy oraz czy znajdziesz takie same pary.

3. Powtórz wyrażenia. Do każdego z nich spróbuj wykonać obrazki lub opowiedzieć jak wyglądałby ilustracje. Pamiętaj! Ćwicz przed lusterkiem.

  1. a) dżuma w dżungli
    b) dżudoka dżentelmen
    c) dżokejka dżokeja
    d) dojrzałe drożdże
    e) dżem dżokera

RÓŻNICOWANIE SZEREGÓW:

  1. Przyjrzyj się ilustracjom i pokoloruj farbę na pędzlu „dz” na żółto, a na pędzlu „dż” na zielono.

2. Nazwij przedmioty/osoby, które są na plamach farb.

3. Które plamy zrobił pędzel „dz”, a który „dż” ? (Głoska występująca w nazwie odpowiada głosce na pędzlu).

4. Połącz plamy z odpowiednimi pędzlami, a dowiesz się, który płot pokolorować na źółto, a który na zielono.
Pamiętaj o ułożeniu buzi do głosek [dz] oraz [dż]. Ćwiczenia wykonuj precyzyjnie i ćwicz przed lusterkiem.

WSPOMAGANIE ROZWOJU MOWY:

  1. Popatrzcie na obrazek.
    Wskazując (palcem wskazującym) odpowiednio na ramkę oraz na element na obrazku odpowiedzcie na pytania.CO MA? LALE (ramka z napisem oraz lala na obrazku)

KTO? OLA (ramka z napisem oraz dziewczynka)
CO ROBI? MA (ramka z napisem oraz rączki, które trzymają lalkę)
CO? LALE (ramka z napisem oraz lala na obrazku)

LALE
OLA
MA
LALE

 

Spróbuj odpowiedzieć na pytania wskazując i nazywając elementy na obrazku.
3. Postaraj się odpowiedzieć na pytania bez pomocy wskazywania, całymi zdaniami.

CO MA OLA? OLA MA LALE.

ĆWICZENIA ROTACYZMU: GŁOSKA R

  1. Zakręć ruletką. Czy umiesz nazwać poprawnie wszystkie wyrazy na kole?
    Powtórz je wszystkie:

bóbr, brystol,kobra, proch, prysznic, brama, zebra, fabryka, broda, prezent, oprawki

Pamiętaj! Wypowiadaj zbitki PR jak PD, a BR jak BD (wypowiadamy P lub B, następnie szybko głoskę D z drażnieniem czubka języka. Ćwicz przed lusterkiem.

 

2. Połącz wyrażenia z odpowiednimi do nich ilustracjami.

3. Przeczytaj je dokładnie:
uprasowany obrus

broda Bronka

prosię brodzi
brązowa brama”
prasa o Pruszkowie
proszek do prania
bransoletka prababci
zabrudzona broszka
brudna papryka
proca brata
prezent dla Bronka
oprawiony obraz

 

ĆWICZENIA SŁUCHOWE, percepcja słuchowa:

Posłuchajcie nagrania z sekwencjami słuchowymi.
Stopuj nagranie po każdym zdaniu, np.:
Piesek zjadł: kawę, ser i lody.

Zadaniem dziecka jest zapamiętanie jakie oraz w jakiej kolejności piesek zjadł produkty.

Zapisz odpowiedzi i sprawdź ile jest poprawnych szeregów wypowiedzi.

 

 

 

Terapia psychologiczna – Marta Wilman:

Ćwiczenia podstawowych umiejętności społecznych u małych dzieci

Zwroty grzecznościowe”

  1. Poproś swoje dziecko o dokończenie zdań.
  2. Jeśli nie zna odpowiedzi podpowiedz mu.

Do posłuchania audiobook o dobrym zachowaniu „Bon czy ton czyli savoir-vivre dla dzieci”

Wysłuchajcie opowiadania „Powitanie” (min 35.47) Porozmawiajcie ze swoimi dziećmi o tym, co się wydarzyło w opowiadaniu.

Zadajcie dzieciom pytania:

Kto występuje w opowiadaniu?

O co kłóciły się bliźniaki Kuba i Buba?

Kto pierwszy powinien powiedzieć „Dzień dobry”?

Zachęcam do przesłuchania całego audiobooka.

Kształtowanie umiejętności nazywania emocji podstawowych oraz ich przyczy

Kształtowanie własnej tożsamości

Identyfikacja z własną płcią

  1. Poproście dziecko o pokolorowanie portretu chłopca lub dziewczynki. Można też usiąść przed lustrem i narysować swój portret na oddzielnej kartce.
  2. Poproście dziecko o wypełnienie kart pracy związanych z ubraniami charakterystycznymi dla danej płci.

Kształtowanie własnej tożsamości. Zwiększanie wiedzy o sobie. Ulubione aktywności.

Ćwiczenia rozwijające koncentrację u dzieci

Terapia pedagogiczna – Edyta Mosheqaj:

Rozwijanie samodzielności dziecka

Nauka jazdy na rowerze-zabawa czy wyzwanie? Jedne dzieci z przyjemnością wsiądą na rower i ruszą do przodu, inne długo trzeba będzie namawiać, by oderwały stopy od podłoża. Oto kilka propozycji, jak rozpocząć przygodę z rowerem:

Motoryka duża

Motoryka mała

 

1. W gnieździe tak wiele się dzieje! Wydrukuj malowankę i dokończ rysowanie po śladzie. Nie zapomnij pokolorować! (wiek: 3-4 lata).

2.Ślimaczki i spirale. Kreśl szlaczki po śladzie (wiek: 5-7 lat).

Myślenie przyczynowo-skutkowe

1.Obejrzyj bajkę o Smoku Wawelskim, następnie wskaż właściwą kolejność obrazków w historyjce obrazkowej (wiek: 3-4 lata).

2.Obejrzyj bajkę „Trzy małe Świnki”, następnie wskaż właściwą kolejność obrazków w historyjce obrazkowej (5-7 lat).

Percepcja słuchowa

1.Czy potrafisz rozpoznać odgłosy zwierząt? (wiek:3 lata)

2. Podziel na sylaby nazwy owoców. Czy potrafisz wskazać owoce, które rosną w Polsce? (4 lata).

3. Znajdź słowo na literkę….gra on-line (wiek: 5 lat).

http://pisupisu.pl/klasa1/slowa-na-literke

4. Wstaw brakującą literkę (wiek: 6 lat).