tydzień nr 6

Zestaw ćwiczeń na tydzień nr 6, tj. od 20.04.2020 r. do 24.04.2020 r.

= = KONKURS = =

Terapia logopedyczna – Agata Łukaszewicz:

ĆWICZENIA ODDECHOWE

Przygotuj:
– miskę z wodą
– piłeczki pingpongowe
– zrobione z papieru statki
– słomkę

Ćwiczenie 1 „Bąbelki”.
Spróbuj zrobić jak najwięcej bąbelków w misce przy użyciu słomki. Weź wdech nosem – wydech przez słomkę prosto do miski. Dla większej zabawy – dodaj do wody odrobinę płynu do kąpieli lub płynu do naczyń.

Ćwiczenie 2 „Niebezpieczny sztorm”.
Ustaw statki na wodzie. Przy użyciu słomki postaraj się wydmuchać powietrze ponad wodą (wdech nosem – wydech przez słomkę) tak, by utworzył się dołek. Postaraj się, aby statki w niego nie wpadły.

Ćwiczenie 3 „Wyścigi piłek”.
Zaproś do zabawy brata lub siostrę. Ustawiacie piłeczki obok siebie. Kto pierwszy przedmuchnie piłeczkę na drugą stronę miski – wygrywa zawody (wdech nosem – wydech buzią, kierując strumień powietrza na piłkę).

Ćwiczenie 4 „Gorąca Herbata”.
Wyobraź sobie, że w misce jest bardzo gorąca herbata. Spróbuj ją ostudzić biorąc wdech nosem i jak najdłużej wydmuchując powietrze buzią.

ĆWICZENIA ARTYKULACYJNE

Wiosenne porządki Pana Buźki

Skończyła się zima. Nadeszły ciepłe i słoneczne dni.

Pan Buźka postanowił zrobić wiosenne porządki w domu i w ogródku.

Najpierw umył wszystkie okna (język wypycha policzki – na zmianę prawy i lewy). Aby ocenić efekty swojej pracy, wchodził i schodził po drabinie (język kieruje się na zmianę raz do nosa, a potem do brody), później wyszedł na podwórko i pomalował płotek (język przesuwa się po górnych zębach). Pan Buźka zamiótł również podwórko (język przesuwa się po dnie jamy ustnej, a następnie wyrzucany jest energicznie zza dolnych zębów). Pobierał z ziemi wszystkie suche gałęzie w sadzie i rozpalił ognisko, aby je spalić. Dmuchał na nie (nabieranie powietrza w policzki i energiczne wypuszczanie). Gałęzi było bardzo dużo (liczenie dolnych zębów językiem – ruchy są precyzyjne, wolne, dokładne).

Po skończonej pracy Pan Buźka ucieszył się, że udało mu się posprzątać, ale gdy spojrzał na szare niebo, zdziwił się, że tak szybko się zachmurzyło (wargi rozciągają się w uśmiechu, aby potem złączyć się, pokazując zdziwienie – ułożone jak do artykulacji głoski [o]).

ĆWICZENIA SZEREGU SYCZĄCEGO: S,Z,C,DZ

1. Powtórz wierszyk z głoską Z.

Zapominalski”

Mój kolega Zbyś Kowalski
Strasznie jest zapominalski.
Zapomniał, gdzie schował złotówkę
I gdzie zegary mają wskazówkę.
Nie pamięta, gdzie kupował lizaki
I gdzie położył nowe mazaki.
Zapomniał, jak smakują pyzy
I o tym, że ma pójść do Izy.
Nie wie, gdzie rosną niezapominajki,
Nie pamięta, kto mu opowiadał bajki.
Zapomniał, kto zadawał zagadki
i jak się robi do książki zakładki.
Nie wie, po co ptaki wiją sobie gniazda
i dlaczego na niebie świeci złota gwiazda,
po co na zakrętach pojazdy zwalniają
i dlaczego kozy listki zjadają…

2. Powtarzamy głoskę S i Z. Jeżeli nazwa obrazka ma w sobie literkę S – pokoloruj kwadracik na żółto, jeżeli głoskę Z – na czerwono. Dokończ obrazki.
Pamiętaj! Ułożenie do głoski S i Z : Język ułożony jest płasko, za dolnymi zębami (nie wysuwa się między zęby!). Ćwicz przed lusterkiem.

3. Jak powstaje głoska C:

1. Zaparkuj język ZA dolnymi zębami.
2. Uśmiechnij się od ucha do ucha.
3. Jeśli udało Wam się już ładnie wywołać głoskę S i Z to podejrzewam, że z C nie macie już kłopotów. Jeśli jednak się one pojawią, to spróbujcie powoli, a potem coraz szybciej wypowiadać połączenie: [ts, ts, ts, ts] – w magiczny sposób usłyszycie [c].
4. Podążaj śladami świerszczyka, naśladując jego odgłos [TSYK, cyk, cyk, cyk]

  1. Powtórz sylaby z głoską C. Ćwicz przed lusterkiem.

    CA, CE, CO, CU, CY, CI (CZYTAMY JAK C I I)
    ACA, ECE, OCO, UCU, YCY, ICI
    AC, EC, OC, UC, YC, IC
  1. Nazwij obrazki.
    Pamiętaj!
    Ułożenie do głoski C: Język ułożony jest płasko, za dolnymi zębami (nie wysuwa się między zęby!). Ćwicz przed lusterkiem.

ĆWICZENIA SZEREGU SZUMIĄCEGO: SZ,Ż,CZ,DŻ

  1. Przeczytaj i powtórz wierszyki z głoską RZ/Ż.
    Pamiętaj!
    Ułożenie do głoski RZ/Ż: Czubek języka jest na „poduszce” wałku dziąsłowym , za górnymi zębami, buzia układa się jak do głoski O. Ćwicz przed lusterkiem.

Jerzy”

Pod pierzyną Jerzy leży.

Że jest chory nikt nie wierzy.

Żali się na bóle głowy,

że żołądek też niezdrowy.

Jeszcze rano był jak rzepka

(co jest od zdrowia krzepka).

Potem Jurka brudna rączka

niosła w buzię gruszkę, pączka.

Mama chłopca już żałuje,

lecz pan doktor igłą kłuje.

– Mój Jerzyku nigdy więcej

nie jedz, gdy masz brudne ręce.

“Żyrafa”

Żyrafa tym głównie żyje,

że w górę wyciąga szyję.

A ja zazdroszczę żyrafie,

ja nie potrafię.

2. Pokoloruj obrazek dobierając odpowiednie kolory do sylab. Powtarzaj sylaby. Policz – ile jest kawałków danego koloru.
Pamiętaj! Ułożenie do głoski RZ: Czubek języka jest na „poduszce” wałku dziąsłowym , za górnymi zębami, buzia układa się jak do głoski O. Ćwicz przed lusterkiem.

3. Głoska CZ. Powtórz sylaby.
Wypowiadamy szybkie i krótkie zbitki TSZ. Pamiętaj! Ułożenie do głoski CZ: Czubek języka jest na „poduszce” wałku dziąsłowym , za górnymi zębami, buzia układa się jak do głoski O.
Ćwicz przed lusterkiem.

CZA, CZE, CZO, CZU, CZY, CZI
ACZA, ECZE, OCZO, UCZU, YCZY, ICZI
ACZ, ECZ, OCZ, UCZ, YCZ, ICZ

4. Zagraj w grę z głoską CZ.

Legenda (naśladuj):

– koń- kląskanie jak konik,
– ryba- wysuwanie warg do przodu, a następnie ich otwieranie i zamykanie,
– słomki- dmuchanie przez słomkę (np. na kawałeczki papieru),
– trąbka- odgłos trąbki: tru tu tu tu, tru tu tu tu
– pies- wysuwanie języka na brodę,
– samochód- odgłos ruszającego auta: bruuuum, brrrrrum
– kot- oblizywanie językiem górnej wargi,
– piórka- dmuchanie na piórka.

Zasady:

– gracze ustawiają pionki na starcie, posuwają się do przodu zgodnie z liczbą wyrzuconych oczek na kostce i wykonują ćwiczenia podane w danym polu (np. powtarzanie sylaby CZA, kląskanie itd.),
– wygrywa ta osoba, która pierwsza dotrze do mety,

Udanej zabawy

5. Powtórz wyrazy. Pokoloruj marchewkę według schematu: kółka – na kolor zielony, kwadraty – pomarańczowy.

RÓŻNICOWANIE GŁOSEK SZEREGÓW

  1. Wieża
    Nazwij i wytnij cegiełki: żagiel, zegar, rzodkiewka, zupa, żółw, znak, żaba, zapałki, rzeka, zebra, żarówka, zamek.
    Które będą pasować do wieży z literką „z”, a które do wieży z literką „rz/ż”.
    Przyklej zegiełki w odpowiednim miejscu.

 

2. Powtórz nazwy. Pamiętaj! Ćwiczenie wykonuj przed lusterkiem.
Sylabę z głoską S, Z, C – pokoloruj na niebiesko, a sylabę z głoską SZ, Ż/RZ, CZ – na zielono.

ST – RZY – KAWKA, KRZE – SŁO, ŻELA – ZKO, NOSO – ROŻ – EC
SU – SZA – RKA, OST – RZE, ST – RZAŁA, WST – ĄŻKA,
CZARO – WNICA, BRZO – SKWINIA, ZAPAL – NICZKA, ZE – SZYT
SPI – NACZ, STRA – ŻAK, SM – YCZ, OSTRO – KRZEW

3. Popatrz na obrazki i spróbuj je poprawnie nazwać. Pamiętaj! Ćwiczenie wykonuj przed lusterkiem.
Wydrukuj karty podwójnie i zagraj w memory.

GŁOSKA R

  1. Powtórz wierszyki ze zbitkami KR, wypowiadaj KR jak KD (wypowiadamy G/K, następnie szybko D z DRAŻNIENIEM CZUBKA JĘZYKA) postaraj się by język nie opadał do dołu). Ćwicz przed lusterkiem.„Krowie spotkanie”Krowa krowę spotkała, krowią nogę jej podała.
    Powitanie krótkie było, krowim “muu” się skończyło.
    Odtąd zgodnie krowy dwie, kręcąc buzią pasą się.

„Kruczek i kruki”

Piesek Kruczek dumnie kroczy, bo przegonił kruki w nocy.
Kruki owe, mówiąc między nami, chciały okraść kram z krewetkami.

„Jakie to literki?”

Ma mnie kredyt, kret, kreskówka.
Ma też kryształ, kruk, kremówka.
Krakowiaka umiem tańczyć,
często chodzę do krawcowej i mam krawat kolorowy.

  1. Naśladuj tajny szyfr. Powtórz sylaby.
    Pamiętaj! Wypowiadaj zbitki WR jak WD (wypowiadamy W, następnie szybko D z DRAŻNIENIEM CZUBKA JĘZYKA) postaraj się by język nie opadał do dołu). Ćwicz przed lusterkiem.

awra, awro, awre, awru, awry,
owra, owro, owre, owru, owry,
ewra, ewro, ewre, ewru, ewry,
uwra, uwro, uwre, uwru, uwry,
ywra, ywro, ywre, ywru, ywry,

  1. Nazwij obrazki i powtórz ich nazwy.

4. Powtórz wyrażenia i wyrazy.
wrażliwy wróbel, powrót do wrot, wrotki od wroga
Wróżka wróciła do Wrocławia.
Do wraku wróciła wrona.

WSPOMAGANIE ROZWOJU MOWY

1. Poznajemy czasowniki MA/ NIE MA. Budujemy zdania proste.
a) Wytnijcie obrazki z czasownikami oraz ramki ze zdaniami.
b) Najpierw wskazując obrazek mówimy:
1. Zobacz, to Sam. Sam ma balon 2. Zobacz tu jest Sam. Sam nie ma balona.
c) Połóż ramki [To jest Sam. Sam ma/nie ma] pod obrazkami. Następnie wspomagając się ruchem palca dziecka dotykamy kolejno:
1. To jest Sam. 2. Sam ma. Lub 1. To jest Sam. 2. Sam nie ma.
d) Rozłóż ramki [Sam ma? Sam nie ma?]. Następnie zadajemy pytanie.
Odpowiadamy wskazując odpowiednie ramki: Tak. Sam ma lub Nie. Sam nie ma.
e) Zadaj dziecku pytanie: Kto to jest? Czy sam ma czy nie ma balona? Zobacz, czy będzie potrafiło:
– pokazać odpowiednie ramki,
– odpowiednio odpowiedzieć na pytanie,
– zbudować zdanie proste.

TO JEST SAM.
SAM MA.
SAM NIE MA.

 

KTO TO?

TO

SAM

CZY SAM MA?

TAK

SAM MA.

NIE

SAM NIE MA.

 

2. Czy potrafisz powiedzieć który miś ma lub który nie ma przedmiotu?

ZAGADKI/ ZGADYWANKI/ ĆWICZENIA PAMIĘCI I KONCENTRACJI

1. Gra w przeciwieństwa.
Zasady:
Gdy staniesz na pole z wyrazem – podaj wyraz o znaczeniu przeciwnym np.: długi – krótki, a gdy na obrazek np.: noc – dzień.
Jeżeli nie uda Ci się – tracisz kolejkę.
Gdy trafisz na strzałki wskazujące na inne pole – przenieś się na nie.
Uważaj na pola z księżycem – tracisz na nich jedną kolejkę.
Powodzenia !

2. Czy wiesz gdzie bije Twoje serduszko? Spróbuj dotknąć i poczuć jak ono mocno bije.
To jest Twoja LEWA STRONA CIAŁA. Tam też znajduje się LEWA RĘKA i LEWA NOGA.
Po drugiej stronie mamy RĘKĘ PRAWĄ i PRAWĄ NOGĘ.

3. Wysłuchaj piosenki. Spróbuj zaśpiewać i pokazywać razem.
Czy wiesz gdzie mamy:
Lewą nogę?
Prawą rękę?
Prawą nogę?
Lewą rękę?

 

 

Terapia psychologiczna – Marta Wilman:

Ćwiczenie podstawowych umiejętności społecznych u małych dzieci

Jestem miły dla innych”

  1. Pokażcie dziecku zdjęcia oraz przeczytajcie tekst zamieszczony u góry.

  2. Zapytajcie swoje dzieci, jak myślą, jakie zachowania wybrały przedszkolaki. Jeśli nie będą potrafiły odpowiedzieć, przeczytajcie im podpisy pod zdjęciami.

  3. Możecie zadać dzieciom dodatkowe pytania, np. „Kto jest na zdjęciu?” „Co robią dzieci?” Co robi chłopiec/dziewczynka?” Jak myślisz, dlaczego dziewczynka płacze?” „Co robi chłopiec, żeby pocieszyć dziewczynkę?”, „Co robi chłopiec, żeby pomóc dziewczynce”, „Jak ma na imię chłopiec/dziewczynka?”,itp.

  4. Pobawcie się z dziećmi w bycie miłymi (np. za pomocą zabawek przedstawcie im scenki przedstawione na zdjęciach (nie wszystkie naraz)). Nie musicie tego robić od razu. Zainicjujcie scenkę w spontanicznej zabawie z dzieckiem Pamiętajcie, żeby używać typowych zwrotów używanych w takich sytuacjach, np. ”Czy pobawisz się ze mną?”(obrazek 2)., „Pomogę Ci” (obrazek 3), „Co Ci się stało? Chcesz pobawić się misiem?”(obrazek 4),”Koniec zabawy, posprzątajmy razem”, „Pomożesz mi posprzątać” (obrazek 5), „Proszę”, „Chcesz się pobawić moją zabawką?” (obrazek 6).

Ćwiczenia nazywania i rozpoznawiania emocji postawowych

Możecie wydrukować stronę lub poprosić dziecko o wskazanie prawidłowej „emotki”

Dla starszych dzieci (6-7lat)

Dla chętnych, do posłuchania w wolnej chwili:

Zamieszczamy filmy z „Wielkiej Księgi Uczuć” Grzegorza Kasdepke ( czytają aktorzy Teatru „Pinokio” ). Po odsłuchaniu każdego filmu przeprowadź z dzieckiem rozmowę. Poproś, żeby opowiedziało historię własnymi słowami. Możesz zapytać, czy zdarzyło mu się coś przeżyć podobną historię w przedszkolu albo w domu.

SZCZĘŚCIE:

NUDA:

ZAZDROŚĆ:

GNIEW:

SMUTEK:

Ćwiczenie uwagi, pamięci i koncentracji

Ćwiczenie 1.

Opowiedz dziecku o tym, co będziecie robić np. w weekend. Poproś dziecko o uwagę i przez dłuższą chwilę (kilka minut) opowiedz mu o czymś ważnym, np. plan na sobotę, kiedy wszyscy będziecie mieli wolne. W najbliższą sobotę wstaniemy wcześnie rano i zaraz po śniadaniu posprzątamy. Ty posprzątasz w swoim pokoju. Potem przygotujemy obiad. Zjemy zupę pomidorową i kotlety . Zaraz po obiedzie pogramy w grę, którą dostałeś na urodziny. Potem zadzwonimy do babci, zapytać jak się miewa…

Ważne, żeby opowieść była nasycona informacjami, które występują w chronologicznym porządku. Chodzi przede wszystkim o sprawdzenie, czy dziecko jest w stanie skoncentrować się na dłuższej wypowiedzi i wysłuchać jej ze zrozumieniem. Żeby się o tym przekonać, spytaj dziecko o szczegóły: Kiedy posprzątamy? Gdzie Ty będziesz sprzątał? Jaką zupę zjemy na obiad? Co zrobimy po obiedzie? W jaką grę zagramy? Do kogo zadzwonimy?, itp.

Stopniuj wymagania: zacznij od tego, żeby dziecko z uwagą wysłuchało krótkiego zdania, potem dłuższego zdania, aż po wypowiedź kilkuzdaniową. Sprawdzaj, czy dziecko zrozumiało to, czego od niego oczekujesz. Zadawaj pytania odnoszące się wprost do tego, o czym była mowa. Zapytaj na przykład: Kiedy posprzątamy, przed śniadaniem czy po śniadaniu? Jeżeli dziecko ma problem z odpowiedzią na tego typu pytanie, to przekaż jeszcze raz informacje. Wcześniej poproś, aby dziecko uważnie posłuchało. Jeszcze raz zadaj pytania weryfikujące.

Ćwiczenie 2.

Przygotujcie kilka kolorowych kartek, np. zieloną, czerwoną i żółtą. Umówcie się jakie polecenie „ukrywa się” za tymi kolorami. Na przykład:

−czerwona kartka: stój

− zielona kartka: idź

– żółta kartka: klaszcz.

Na początku, niech jedno z Was za pomocą jednej z kartek, daje polecenia pozostałym. Trzeba bardzo uważać, żeby się nie pomylić. Po kilku próbach, pokaż dwie kartki: np.: zieloną i żółtą trzeba wtedy iść i klaskać. Zamieniajcie się rolami, tak żeby każdy mógł wymyślić jakie będzie zadanie do wykonania

Ćwiczenie 3.

Postaw przed dzieckiem kilka przedmiotów, na początek nie więcej niż 4-5. Nazwijcie je. Dziecko się odwraca, a Ty:

– chowasz jeden, a następnie kilka z nich. Dziecko ma odgadnąć, które przedmioty zniknęły;

– dokładasz jeden, a następnie kilka przedmiotów. Dziecko ma je wskazać;

– zmieniasz ułożenie przedmiotów. Dziecko ma je ustawić tak jak na początku.

 

 

 

 

Terapia pedagogiczna – Edyta Mosheqaj:

Kodeks Młodego Ekologa – pobierz plik ze strony Kuratorium Oświaty

http://old.kuratorium.kielce.pl/file_download/2279/kodeks-mlodego-ekologa.pdf

Dbajmy o Naszą Planetę!

Poszerzanie zasobu wiedzy o otaczającym środowisku

1.Obejrzyj prezentację poświęconą Światowemu Dniu Ziemi.

2.Zabawa „Ziemskie problemy”.

Dzielimy salę/pokój na pół taśmą malarską. Po jednej stronie kładziemy obrazek z Ziemią uśmiechniętą, po drugiej z Ziemią smutną. Czytamy dzieciom o rzeczach, które na Ziemię wpływają pozytywnie lub negatywnie. Ich zadaniem jest przeskoczyć lub przebiec na część sali/pokoju z odpowiednią ziemską miną.

– segregacja śmieci,

– kapiący kran,

– sadzenie drzewa,

– śmiecenie,

– sadzenie kwiatów,

– zbieranie śmieci,

– zatruwanie środowiska,

– zakręcanie kranu podczas mycia zębów,

– korzystanie z materiałowych toreb,

– telewizor włączony przez całą noc,

– korzystanie z jednorazowych toreb,

– jazda na rowerze,

– dymy przemysłowe,

– ograniczanie zużycia papieru, itd.

3.Pokoloruj pojemniki na odpowiednie kolory (żółty, niebieski, zielony, brązowy, czarny). Wytnij i nazwij przedmioty. Dopasuj j do odpowiedniego pojemnika.

Rozwijanie samodzielności dziecka

Spróbujcie przygotować „Ziemskie ciasteczka”.

Składniki:
3/4 kostki miękkiego solonego masła
2/3 szklanki cukru
1 jajko
2 szklanki mąki
niebieski i zielony barwnik spożywczy (być może pozostał po świętach wielkanocnych)
forma koła
łyżka aromatu migdałowego

Przygotowanie:
Piekarnik rozgrzej do ok. 160 stopni i wyłóż blachę papierem do pieczenia. Ubij masło z cukrem na puch. Zmiksuj aromat migdałowy z jajkiem. Dodaj mąkę i podziel ciasto na dwie części, przełóż do dwóch misek. Do jednej porcji dodaj barwnik niebieski, do drugiej zielony. Uformuj dwie kule, a niebieskie ciasto rozwałkuj na około 1,5 cm grubości. Kawałki zielonego ciasta delikatnie wciskaj w ciasto niebieskie, rozwałkuj na około 0,5 cm grubości. Wytnij kółka i piecz przez 8-10 minut.

Prawda, że to świetny pomysł na efektowne ciasteczka? Smacznej zabawy!

Rozwijanie myślenia dziecięcego

1.Ekorytmy. Ćwiczenie polega na odkryciu zasady serii i dopasowaniu brakującego elementu. Wycinamy brakujące elementy. Zadaniem dziecka jest dopasowanie brakującego obrazka (3-4 lata).

2. Rozwiązywanie eko-zagadek (5-7 lat).

Nikt z nas nie zaprzeczy,
że w nim dużo rzeczy:
obierki, odpadki,
gruz i zwiędłe kwiatki. (kosz na śmieci)

Kiedy samochody
z miejsca nagle ruszą
z rury wydechowej
wydostać się muszą. (spaliny)

Co to za złota,

świetlana kula,

która swym ciepłem

Ziemię otula? (słońce)

Zwykle się rozlewa, leje,

Czasem jak kamień twardnieje.

Bez niej trawy usychają,

a zwierzęta umierają. (woda)

Pełno go wszędzie ,
choć go nie widać.
Czyste chcemy wdychać.
(powietrze)

Sosnowy, dębowy,

stary lub młody.

Rosną w nim grzyby,

rosną jagody. (las)

Cieszy się gleba,

Gdy on spada z nieba. (deszcz)

Mieszkam wysoko na niebie,

Ale na Ziemi, tam w dole,

Gdy tylko mnie zobaczą,

Chwytają za parasole. (chmura)

Rozwijanie analizy-syntezy słuchowej

1.Klaskanie w rytm piosenki (3 lata).

https://www.youtube.com/watch?v=1MZovZPTP7I

2. Klaszcząc podziel nazwy obrazków na sylaby i zmaluj tyle kratek, ile jest sylab (4 lata).

PRYKŁAD: LIŚCIE

 

 

 

WIATRAKI

ZIEMIA

DYM

EKOLOGIA

 

3. Podaj nazwę obrazków i zaznacz, gdzie słyszysz podaną głoskę. Na początku, w środku, czy na końcu wyrazu? Zaznacz odpowiednią kratkę (5 lat).

Przykład: Gdzie słyszysz głoskę „d” (dy) w wyrazie WODA?

Gdzie słyszysz głoskę „s” (sy) w wyrazie LAS?

Gdzie słyszysz głoskę „p” (py) w wyrazie PLANETA?

Gdzie słyszysz głoskę „w” (wy) w wyrazie DRZEWO?

Gdzie słyszysz głoskę „sz” (szy) w wyrazie KOSZ?

Gdzie słyszysz głoskę „a” w wyrazie PRZYRODA?

 

4. Dokonaj analizy-syntezy głoskowej wyrazu. Wyjaśniamy dziecku niezrozumiałe słowa. (wiek: 6-7 lat)

Ćwiczenie 1. Synteza głoskowa wyrazu. Rodzic odczytuje wyrazy poniżej „po głosce”, zadaniem dziecka jest dokonanie syntezy (połączenie głosek w wyraz), np. m-a-m-a, synteza: mama.

D-y-m

K-o-sz

W-o-d-a

L-i-ś-ć

Ch-m-u-r-a

R-o-w-e-r

S-p-a-c-e-r

E-k-o-l-o-g

E-n-e-r-g-i-a

S-e-g-r-e-g-a-c-j-a

Ćwiczenie 3. Analiza głoskowa wyrazu. Rodzic odczytuje wyrazy. Zadaniem dziecka jest dokonanie analizy głoskowej (podział wyrazu na głoski), np. mama, analiza: m-a-m-a.

Las

Pole

Słońce

Ziemia

Przyroda (p-rz-y-r-o-d-a)

Ekologia

Rośliny

Zwierzęta (z-w-i-e-rz-ę-t-a)

Środowisko

Rozwijanie kreatywności oraz sprawności manualnej (każda kategoria wiekowa)

1.Pokaż, że jesteś EKO! Możesz pochwalić się swoją eko-koszulką wysyłając zdjęcie na e-mail: konsultacje@ppp1.pl

2. Nim śmieci wpadły do odpowiednich pojemników…wpadły w moje ręce! Tak powstał EKO-LUDEK. Oprócz „śmieciowych skarbów” potrzebne będą: nożyczki, klej, taśma dwustronna i odrobina fantazji. Możesz pochwalić się swoim eko-ludkiem wysyłając zdjęcie na e-mail: konsultacje@ppp1.pl

Przygotowanie do nauki czytania i pisania (6-7 lat).

1.Wskaż literę pisaną oraz drukowaną.

2.Rozwąż zadania:

3. Pisz po śladzie, a następnie samodzielnie.