tydzień nr 1

Zestaw ćwiczeń na tydzień nr 1, tj. od 16.03.2020 r. do 20.03.2020 r.

Terapia logopedyczna – Agata Łukaszewicz:

ĆWICZENIA ARTYKULACYJNE

 

ĆWICZENIA GŁOSEK SZEREGU SYCZĄCEGO: S, Z, C, DZ

Wszystkie ćwiczenia należy wykonać PRZED LUSTREM! Daje to gwarancję kontroli wzrokowej języka.

1. Wykonaj ćwiczenia JĘZYKA:

I. Język leży leniwy na dnie jamy ustnej język chowa się mocno do tyłu.
II. Liczymy językiem ząbki
OD ŚRODKA.
III. Język robi wystraszonego kota: czubek języka
ZA DOLNYMI ZĘBAMI, środek języka wysoko się unosi dotykając góry.

2. Jak powstaje głoska S:

  • Zaparkuj język ZA dolnymi zębami.
  • Uśmiechnij się od ucha do ucha.
  • Zamknij „garaż”, czyli zamykamy buzię i zwieramy zęby.
  • Włącz „alarm”, czyli wydychamy powietrze tworząc sssssss.

3. Powtórz:

S + A – > SA

S + E – > SE

S + O – > SO

S + U – > SU

S + Y – > SY

4. Adekwatnie głoska Z.
Z + A – > ZA
Z + E – > ZE
Z + O – > ZO
Z + U – > ZU
Z + Y – > ZY

ĆWICZENIA SZEREGU SZUMIĄCEGO : SZ, Ż, CZ, DŻ

Wszystkie ćwiczenia należy wykonać PRZED LUSTREM! Daje to gwarancję kontroli wzrokowej języka.


1. Wykonaj ćwiczenia języka:

I. Ułóż język na (poduszce) wałku dziąsłowym ZA GÓRNYMI zębami. Policz do 5.
II. Ułóż język na (poduszce) wałku dziąsłowym
ZA GÓRNYMI ZĘBAMI, i opuszczaj swobodnie na dół. Wykonaj 5 powtórzeń.
III. Zakląskaj jak konik.

2. Jak wygląda głoska SZ:

  • Zaparkuj język ZA górnymi zębami.
  • Ustaw usta jakbyś mówił OO.
  • Zamknij „garaż”, czyli zamykamy buzię i zwieramy zęby.
  • Włącz „alarm”, czyli wydychamy powietrze tworząc szszszsz…

3. Powtórz głoskę SZ + samogłoskę:

SZ + A SZA
SZ + E
SZE

SZ + O SZO

SZ + U SZU
SZ + Y
SZY
SZ + I
SZI

Wydrukuj i wytnij elementy tak, by były one parami danego wyrazu.

ĆWICZENIA RÓŻNICOWANIA SZEREGÓW

Wszystkie ćwiczenia należy wykonać
PRZED LUSTREM! Daje to gwarancję kontroli wzrokowej języka.


1. Różnicowanie głosek s – sz, powtórz:
SA – SZA
SE – SZE
SO – SZO
SU – SZU
SY – SZY

WSPOMAGANIE ROZWOJU MOWY

Rodzic pomaga dziecku w wykonaniu ćwiczeń.

1. Wytnijcie kwadraty (BU, TY….)

2. Rozrzućcie je i spróbujcie połączyć elementy tworząc jeden obrazek (BUTY).

3. Gdy dziecko weźmie do ręki element z sylabą BU, mówimy: O! masz BU. To jest … (dziecko powtarza sylabę).

4. Następnie szukamy elementu TY. – Gdzie jest TY? Gdy dziecko odnajdzie TY, mówimy: O! masz TY. To jest … ( dziecko powtarza sylabę).

5. Gdy ułożycie cały obrazek, mówimy: BU – TY. To są … ( dziecko powtarza sylaby BU – TY). Powtarzamy tak, by wyraz stał się całym wyrazem BUTY.

6. Tak samo robimy z każdym następnym obrazkiem.

Połącz i nazwij obrazki, zwracając uwagę na umiejscowienie języka. 

GŁOSKA R

Wszystkie ćwiczenia należy wykonać PRZED LUSTREM! Daje to gwarancję kontroli wzrokowej języka.


1. Wykonaj ćwiczenia języka:

I. Ułóż czubek języka na (poduszce) wałku dziąsłowym ZA GÓRNYMI zębami, brzegi przyklej do podniebienia. Policz do 5.
II. Ułóż czubek języka na (poduszce) wałku dziąsłowym
ZA GÓRNYMI ZĘBAMI, brzegi przyklej do podniebienia i opuszczaj swobodnie na dół. Wykonaj 5 powtórzeń. Raz wykonaj ćwiczenie wolno, raz – szybko.
III. Zakląskaj jak konik.

2. Powtórz (czubek język a cały czas znajduje się na wałku dziąsłowym „poduszce”):
TTTTTTTT
DDDDDDD

TT DD TTT DDD TD TD TD TTT DDD TD TD


3. Naśladuj odgłosy. Zwróć uwagę na ułożenie języka wysoooko na wałku dziąsłowym robiąc „kobrę”. Wykonaj ilustracji do odgłosów.

A. gry na trąbce: TRA (TDA) TA TA TA, TRU(TDU) TU TU TU,TRE (TDE) TE TE TE
B. zepsuty karabin: TR TR TR TR (TD), DR DR DR DR (DD)
C. dzwonek: DRYŃ, DRYŃ (dDyń, dDyń)
D. pękający balon: TRACH (tDach)
E. samochód: BRUM, BRUM (bDum, bDum .. )


4. Nazwij obrazki ze zbitkami TR i DR, pamiętając o ułożeniu czubka języka na WAŁKU DZIĄSŁOWYM i odbiciu TD, DD

5. Zagraj w MEMORY.

Wydrukuj po 2 egzemplarze obrazków z głoską TR i DD, wytnij i spróbuj odnaleźć takie same pary. Pamiętaj, aby nie przekładać kart w inne miejsce, tylko odkładać je na to samo miejsce – to ułatwi zapamiętanie. Zagraj z rodzicem/ rodzeństwem/ babcią …..

ĆWICZENIA SŁUCHOWE

1. Przeczytaj dziecku wyrazy. Gdy usłyszy na początku głoskę B – niech podskoczy, gdy D – niech klaśnie. Zadaj mu pytanie: Co to jest? Np. Bułka czy Dułka. W nagrodę kolorujemy obrazki.

GŁOSKA L

Wszystkie ćwiczenia należy wykonać PRZED LUSTREM! Daje to gwarancję kontroli wzrokowej języka.


1. Wykonaj ćwiczenia języka:

I. Ułóż czubek języka na (poduszce) wałku dziąsłowym ZA GÓRNYMI zębami, brzegi przyklej do podniebienia. Policz do 5.
II. Ułóż czubek języka na (poduszce) wałku dziąsłowym
ZA GÓRNYMI ZĘBAMI, brzegi przyklej do podniebienia i opuszczaj swobodnie na dół. Wykonaj 5 powtórzeń. Raz wykonaj ćwiczenie wolno, raz – szybko.
III. Zakląskaj jak konik.


2. Jak powstaje głoska L:
Najważniejsze jest, by pamiętać o ułożeniu czubka języka na „poduszcze” wałku dziąsłowym.


3. Powtórz (czubek język a cały czas znajduje się na wałku dziąsłowym „poduszce”):
L + A LA ALA AL
L+ E
LE ELE EL

L + O LO OLO OL

L + U LU ULU UL
L + Y
LY YLY YL
L + I
LI ILI IL


4. Nazwij obrazki.


5. Zagraj w MEMORY.

Wydrukuj po 2 egzemplarze obrazków z głoską L , wytnij i spróbuj odnaleźć takie same pary. Pamiętaj, aby nie przekładać kart w inne miejsce, tylko odkładać je na to samo miejsce – to ułatwi zapamiętanie. Zagraj z rodzicem/ rodzeństwem/ babcią …..

 

Terapia psychologiczna – Marta Wilman:

Drodzy rodzice,

w trosce o Wasze dzieci proszę o obejrzenie filmu, który da Wam wskazówki jak radzić sobie z lękami swoich dzieci w obecnej sytuacji. Film daje pomocne wskazówki i metody wsparcia Waszych pociech.

Ćwiczenia oddechowe i relaksacyjne dla dzieci.

Zasady ogólne:

Ćwiczenia można wykonywać codziennie.

Ćwiczenia wykonujemy razem z dzieckiem.

Ćwiczenia wykonujemy kiedy zarówno rodzic jaki dziecko są wypoczęci i spokojni.

Na czas zabaw wyłączamy TV, radio, wyciszamy swoje telefony itp.

Ćwiczenia krótkie, ale systematyczne są bardziej efektywne.

Kiedy wyćwiczycie z dzieckiem dane ćwiczenie, będziecie mogli je wykorzystać kiedy pojawią się intensywne emocje.

Ćwiczenie 1.

Stańcie twarzą do ściany w niewielkim rozkroku, oprzyjcie ręce o ścianę. Na umówiony znak np. ”Start”, „Jeden, dwa, trzy” wszyscy zaczynają pchać ścianę ze wszystkich sił tak, jakbyście chcieli ją przesunąć. Napinajcie wszystkie części swojego ciała.

Po kilku sekundach odprężamy ciało i rozluźniamy mięśnie . Strzepujemy napięcie i falujemy całym ciałem.

Powtórzcie ćwiczenie kilka razy.

Ćwiczenie 2.

Połóżcie się wygodnie na podłodze albo na łóżku lub usiądźcie po turecku. Zamknijcie oczy. Weźcie spokojny wdech i długi wydech. Wyobraźcie sobie, że jesteście w jakimś przyjemnym miejscu, np. na plaży, świeci słońce, słychać szum fal, czujecie delikatny wietrzyk na całym ciele. Czujecie jak słońce ogrzewa wasze ciało, twarz, szyję, ręce, dłonie, klatkę piersiową, brzuch, łydki, stopy.

Poleżcie tak przez chwilę z zamkniętymi oczami.

Ćwiczenie 3.

Weźcie dwa pudełka kartonowe, plastikowe lub garnki.  Usiądźcie na podłodze naprzeciwko siebie. Wystukujemy sekwencję dźwięków i poproście dziecko, żeby ją powtórzyło. Zamieńcie się rolami i Wy powtarzajcie wystukiwania dziecka.

 

Ćwiczenia dla dzieci – EMOCJE:

  1. Narysuj części twarzy wyrażające poszczególne emocje.
  2. Jak się dzisiaj czujesz?
  3. Opowiedz kiedy odczuwasz poszczególne emocje.
  4. Możecie dziecku opowiedzieć o tym, kiedy w odczuwacie przedstawione emocje.

Dodatkowe ćwiczenia dla dzieci:

  1. Dziecko nazywa przedstawione emocje.
  2. Dziecko koloruje poszczególne emocje kolorami, które kojarzą mu się z daną emocją.
  3. Dziecko naśladuje wyraz twarzy dorosłego przedstawiającego mimiką daną emocję.
  4. Dziecko pokazuje w lustrze wyrazy twarzy przedstawiające różne emocje.
  5. Odgadujecie i nazywacie przedstawione za pomocą mimiki twarzy i gestów różne emocje.
  6. Dziecko odpowiada na pytania: „Co Ciebie cieszy?”, „Co Cię smuci?”, „Czego się boisz?”, „Co Cię złości?”, „Czego się boisz?”, „Co Cię dziwi?”.
  7. Opowiedz co Ci się dzisiaj przydarzyło. Czy coś Cię dzisiaj zdenerwowało, zasmuciło, zdziwiło, a może czymś się martwisz? Co wesołego wydarzyło się dzisiaj?

Kolejne ćwiczenie:

  1. Wydrukujcie kartę pracy.
  2. Poproście dziecko o narysowanie aktywności, które sprawiają mu przyjemność, które lubi.
  3. Jeśli dziecko nie będzie wiedziało, co narysować, postarajcie się mu pomóc podpowiadając rozwiązania.
  4. Możecie powiesić tę kartę na lodówce lub nad łóżkiem dziecka i sięgnąć po nią, kiedy zauważycie, że dziecko się nudzi.
  5. Młodszym dzieciom można przygotować na małych karteczkach (mieszczących się w chmurkach) narysowane przez was ulubione aktywności swojego dziecka. (np. gra w piłkę, zabawa klockami, oglądanie ulubionej bajki, rysowanie, słuchanie bajek, itp.). Poproście żeby je przykleiło na karcie pracy.
  6. Możecie opowiedzieć dziecku o tym, co Wy robicie kiedy dopada was nuda.

 

W załączeniu poniżej materiał przygotowany specjalnie do przeprowadzenia rozmowy ze swoim dzieckiem nt. Koronawirusa pt. „Cześć Jestem Wirus – kuzyn grypy i przeziębienia”. Proszę o przeprowadzenie rozmowy z dzieckiem nt. aktualnej sytuacji w oparciu o ten materiał.

 

 

Terapia pedagogiczna – Edyta Mosheqaj:

Ćwiczenie nr 1: Klaskanie w rytm piosenki. Można użyć dostępnych w domu instrumentów perkusyjnych. Piosenka w linku poniżej:

Ćwiczenie nr 2: Podziel wyrazy na sylaby i określ ich ilość, np. wyraz „samolot”, podział na sylaby: „sa-mo-lot”, ilość: 3 sylaby.

  • dom

  • dach

  • dym

  • kot

  • auto

  • klocki

  • kredki

  • książki

  • korona

  • rysunek

  • balonik

  • komputer

  • telewizor

  • batoniki

  • koraliki

  • fotografia

  • lokomotywa

  • ryż

  • mydło

  • makaron

  • kaloryfer

  • temperatura

 

1.Proszę przeczytać dziecku bajkę.

2. W trakcie czytania należy wyjaśniać trudne słowa.

3. Proszę zadawać pytania do tekstu (sprawdzamy, czy dziecko uważnie słucha).

4.Dziecko wykonuje ćwiczenia zawarte w tekście, czyli:

  • Odpowiada na pytanie, co robi w domu w czasie kwarantanny.
  • Odpowiada na pytanie, co lubi robić, co powoduje, że się uśmiecha?
  • Jak wyobrażasz sobie smutnego Króla Wirusa? Namaluj go!
  • Jakie nowe umiejętności możesz zdobyć będąc w domu?
  • Jakie rzeczy będziesz robić po kwarantannie, narysuj je 🙂

Orientacja na kartce papieru:

Ćwiczenie: Przygotuj kartkę formatu A4, lub A5.

Narysuj:

  • Koło w prawym dolnym rogu kartki.
  • Trójkąt w lewym górnym rogu kartki.
  • Kwadrat w prawym górnym rogu kartki.
  • Prostokąt w lewym dolnym rogu kartki.

Percepcja wzrokowa:

Przygotowanie do czytania:

Ćwiczenie 1. Wymień wyrazy (przedmioty, zwierzęta, imiona, itp.)rozpoczynające się na głoskę (literkę) „z”.

Ćwiczenie 2. Synteza głoskowa wyrazu. Rodzic odczytuje wyrazy poniżej „po głosce” ,zadaniem dziecka jest dokonanie syntezy (połączenie głosek w wyraz), np. m-a-m-a, synteza: mama.

  • Z-ą-b
  • Z-u-ch
  • Z-u-p-a
  • Z-n-a-k
  • Z-e-g-a-r
  • Z-a-m-e-k
  • Z-b-o-ż-e
  • Z-a-p-a-ł-k-a
  • Z-d-r-o-w-i-e
  • Z-a-k-r-ę-t-k-a
  • Z-a-k-o-n-n-i-c-a

Ćwiczenie 3. Analiza głoskowa wyrazu. Rodzic odczytuje wyrazy. Zadaniem dziecka jest dokonanie analizy głoskowej (podział wyrazu na głoski), np. mama, analiza: m-a-m-a.

  • Ząb
  • Zręb
  • Zęby
  • Zuch
  • Zupa
  • Znaki
  • Zegar
  • Zamek
  • Zboże

Przygotowanie do pisania:

Percepcja słuchowa:

Kolejność wykonywanych ćwiczeń:

Ćwiczenie 1 pkt.1

Ćwiczenie 2 pkt.1

Ćwiczenie 1 pkt.2

Ćwiczenie 2 pkt.2

Ćwiczenie 1: Wysłuchaj głoski w nagłosie wyrazu, czyli jaką głoskę(literkę) słyszysz na początku wyrazu, np. osa-o ; but-b (by); cebula-c (cy). W punkcie pierwszym znajdują się samogłoski (a,e,i,o,u,y), w punkcie drugim spółgłoski (b,c,ć,d,f,g,h,j,k,l,m,n,p,r,s,ś,t,w,z,ź,ż).

1.Aparat, apaszka, auto, Edyta, ekran, ekierka, igła, Irena, iglo, osa, ogórek, okno, ul, upał, uśmiech, arbuz, Eskimos, indyk, opaska, ulewa.

2.But,budyń,cebula,Celina,ćma,dom,dynia,foka,folia,garnek,glina,hak,hamak, jajko,jagody,kot,klocki,lampa,lalka,mama,masa,narty,nożyce,parasol,pies,rak,rosa,ser,serwetka,ślina, ślimak, tato, tort, wujek, wiadro, zebra, zamek, źrebię, żaba, żyrafa.

Ćwiczenie 2: Wysłuchaj głoski w wygłosie wyrazu, czyli jaką głoskę (literkę) słyszysz na końcu wyrazu, np. osa-a; but-t(ty). W punkcie pierwszym znajdują się spółgłoski (b,c,ć,d,f,g,h,j,k,l,m,n,ń,p,r,s,ś,t,w,z,ź,ż), w punkcie drugim samogłoski (a,e,i,o,u,y).

1.bób,piec,garść,grad,traf,zbieg,druh,zdrój,kolcek,bal,rozum, banan, koń, okap, tor, kokos, Adaś, tort, żółw, gaz, paź, garaż.

2. mama,brama,lale,sale,guziki,koraliki,solo,masło,panu,nowemu,domy,koty.

Motoryka mała:

Ten wirus założył koronę i uważa się za najważniejszego na świecie! Trzeba postępować z nim ostrożnie, ale jeśli wydrukujemy obrazek koronawirusa i wykleimy go plasteliną, kulkami z bibuły lub skrawkami papieru może stanie się odrobinę mniej złośliwy? Spróbujmy!

Ćwiczenie: Na początku dziecko samodzielnie opisuje treść obrazka używając prostych zdań. Następnie proszę skorzystać z pytań zamieszczonych pod obrazkiem.

1. Dziecko rozpoczyna od słów: Na tym obrazku widzę…

2. Kto jest na obrazku?

3. Jak może mieć na imię dziewczynka?

4.Jak wygląda?

5.Jaką ma minkę?

6.Co robi?

4.Kogo „przepędza”?

5.Czym są wirusy i baktere? Co powodują?

8.Jakie miny mają wirusy i bakterie?

9.Dlaczego należy często myć ręce?

10. Kiedy należy myć ręce? Przed jakimi czynnościami lub po jakich czynnościach?

11.Ile wirusów i bakerii znjduje się na obrazku? Ile bąbelków piany?