tydzień nr 11

Zestaw ćwiczeń na tydzień nr 11, tj. od 25.05.2020 r. do 29.05.2020 r.

Terapia logopedyczna – Agata Łukaszewicz:

ĆWICZENIA ODDECHOWE

1. ‘Kwiatek’ – ćwiczenie wdechu – przenoszenie na wdechu przez słomkę płatków kwiatka.
Wytnij płatki, rozrzuć je po stole. Za pomocą słomki połącz płatki z jego środkiem.

2. ‚Wąchanie kwiatów’ (wyczuwaj ruchy skrzydełek nosa), weź wdech nosem – zatrzymaj powietrze w płucach na parę sekund, następnie wykonaj spokojny długi wydech – ćwiczenie to wykonuj z otwartymi i zamkniętymi oczami. Tak jakbyś wąchał naszego kwiatka.

3. ‘Ziewanie’ – wykonaj wdech i wydech zachowując układ ust jak przy ziewaniu.

4. ‘Leniwiec’ – pełne rozluźnienie twarzy, żuchwa opuszczona, weź wdech nosem i ustami – wsłuchuj się w swój oddech, wyczuj jak przy wydechu powietrze masuje delikatnie podniebienie górne, jakbyś był leniwcem i nie chciało Ci się zamknąć buzi.

5. ‘ Urodziny’ – dłońmi kontroluj brzuch i dolną okolicę żeber – pełny wdech ustami – zatrzymaj powietrze i zrób szybki wydech iiii .. zdmuchnij świeczkę urodzinową.

  1. Raz, dwa, trzy, cztery’ – wykonaj wdech:
    • nabierz tyle powietrza by wypowiedzieć jeden wyraz – raz,
    • nabierz tyle powietrza by wypowiedzieć płynnie dwa wyrazy – raz, dwa,
    • nabierz tyle powietrza by wypowiedzieć płynnie trzy wyrazy – raz, dwa, trzy,
    • nabierz tyle powietrza by wypowiedzieć płynnie cztery wyrazy – raz, dwa, trzy, cztery, itd…

ĆWICZENIA ARTYKULACYJNE

1. Wykonaj ćwiczenia tak jak „Wiosenne kwiatki”. Pamiętaj! Wszystkie ćwiczenia wykonuj
przed lusterkiem.

ĆWICZENIA SZEREGU SYCZĄCEGO: S,Z,C,DZ.

Utrwalamy szereg syczący. Pamiętaj! Ćwiczenia wykonuj przed lusterkiem.
Nie zapomnij o poprawnym ułożeniu języka – tuż za dolnymi zębami.

1. ‘ W pociągu’.
W zadaniu pierwszym wybierz i zaznacz prawidłowy wyraz z głoską s, z, c lub dz.
W kolejnym zadaniu zaznacz wszystkie obrazki z głoską s, z, c lub dz.

2. Przeczytaj/ powtórz wierszyk. Spróbuj nauczyć się go na pamięć.
Zaznacz w tekście: głoskę s – na żółto, głoskę z – na zielono, głoskę c – na czerwono, głoskę dz – na brązowo.

„Janek – Grubasek”

Mieli koledzy rodzynek dzbanek,
najwięcej zjadał grubasek Janek.
Bardzo jest wielki Janka apetyt,
całe jedzenie znika niestety!
Bryndza, wędzonka, rodzynki, rydze.
Połknął i placek, i kukurydzę.
Gdy odwiedzają Janka koledzy,
co widzą? Janek nie łyka wiedzy.

 

ĆWICZENIA SZEREG SZUMIĄCY: SZ,Ż,CZ,DŻ

Utrwalamy głoski szeregu szumiącego. Pamiętaj! Ćwiczenia wykonuj przed lusterkiem.
Nie zapomnij o poprawnym ułożeniu języka (na wałku dziąsłowym za górnymi zębami), zębów (zamykamy buzię – uśmiech) oraz ust (jak do literki O).

  1. Otwórz pudełko’. Otwórz pudełka. W każdym z nich znajdziesz wesołą opowiastkę z głoskami sz, ż, cz, dż. Spróbuj wypowiedzieć je wszystkie poprawnie. Policz, ile pudełek udało Ci się bezbłędnie powtórzyć.

  1. Rymowanka – uzupełnianka. Przeczytaj wierszyk. W miejsce obrazków użyj prawidłowej nazwy przedmiotu. Czy znasz je wszystkie? Następnie powtórz cały wierszyk bez żadnych pauz na zastanowienie.

RÓŻNICOWANIE SZEREGÓW

Różnicowanie szeregów ciszący – syczący
Pamiętaj! Ćwiczenia wykonuj
przed lusterkiem.
Którą głoskę słyszysz w wyrazach? C czy Ć? Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.

Pamiętaj! Ćwiczenia wykonuj przed lusterkiem.
Którą głoskę słyszysz w wyrazach? S czy Ś? Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.

WSPIERANIE ROZWOJU MOWY

  1. Powtórz odgłosy zwierząt.
    Naśladuj ruchy do rymowanki.
    Powtórz wierszyk raz szybko jak szybki pociąg, potem wolno jak powolny żółw.

 

2. Wytnij obrazki.
Jedna kategoria to OWOCE, druga to AUTA.
Przedstawiasz kategorie: OWOCE – np. Są do jedzenia, Ty najbardziej lubisz …. (tu wstaw co lubi), można zrobić sałatkę. (dla młodszych dzieci dodajemy am am, mmmmm – puszne).
AUTA – np. szybko jeżdżą, tata ma czerwony, a mama wozi Cię do przedszkola. (dla młodszych dzieci dodajemy: brrrrum, brrum, i-o i-o).

Przedstawiasz każdy z obrazków. Opowiadasz np. gdzie rośnie (u babci w sadzie), kto nim jeździ (policja jeździ radiowozem, tata jest policjantem więc też nim jeździ).

Rozsyp wszystkie obrazki i je pomieszaj.
Weź do ręki obrazek, np. banan.
Zadaj pytanie: CO TO?
Dziecko odpowiada: BANAN (młodsze dzieci np. am am)
Staramy się zachować schemat zdania prostego. Czyli na pytanie CO TO? Dziecko odpowiada: TO banan.

Następnie pytamy gdzie położymy dany obrazek. CZY BANAN TO OWOC? Dziecko odpowiada TAK lub NIE.

Na koniec zadajemy pytanie: GDZIE TO POŁOŻYMY? Dziecko wskazując palcem na obrazek z bananem mówiąc TO, następnie pokazuje grupę z OWOCAMI (lub dodaje am am) dopowiada : TU. (TO TU).
Zadaniem dziecka jest posegregowanie wszystkich owoców oraz wszystkich aut razem, odpowiednio dodając do tego mowę.

 

 

 

ĆWICZENIA ROTACYZMU: GŁOSKA R

1. Zakręć ruletką. Wykonaj ćwiczenia przygotowujące do głoski R.
Pamiętaj! Wszystkie ćwiczenia wykonuj przed lusterkiem.

 

2. Spróbuj doprowadzić pingwinka DRU do swojego statku. Po drodze napotyka mnóstwo przeszkód w postaci sylab ze zbitkami TR i DR. Spróbuj je pokonać jak najszybciej.
Pamiętaj o ułożeniu języka do głoski R. By wzmocnić wibracje zastosuj drażnienie czubka języka za pomocą palca wskazującego. Ćwiczenia wykonuj przed lusterkiem.

 

 

3. Nazwij obrazki i pokoloruj je.
Pamiętaj! Wypowiadaj zbitki MR jak MD (wypowiadamy M, następnie szybko głoskę D z drażnieniem czubka języka. Ćwicz przed lusterkiem.
Powtórz wyrażenia i zdania z wyrazami MR-.

ĆWICZENIA SŁUCHOWE

Rozwijanie wrażliwości słuchowej u dzieci. Stymulujemy ją poprzez określone ćwiczenia:

  1. Wysłuchiwanie i rozpoznawanie dźwięków z najbliższego otoczenia odtwarzanych z nośnika, np. odgłosy pogody, odgłosy przyrody, dźwięki urządzeń gospodarstwa domowego, pojazdów. W celu ułatwienia można przygotować obrazki do tych zagadek dźwiękowych
  2. Słuchanie i naśladowanie odgłosów zwierząt.
  3. Szukanie ukrytego źródła dźwięku, np. budzika, pozytywki.
  4. Wsłuchiwanie się w ciszę i nazywanie dźwięków płynących z otoczenia, np. odgłos zamykanych drzwi, kroki, śpiew ptaków za oknem.
  5. Zabawy ruchowe z dźwiękiem polegające na tym, że dziecko na odpowiedni sygnał musi zareagować w umówiony sposób, np. na uderzenie w trójkąt kucnąć, na 2 uderzenia w trójkąt podskoczyć, na dźwięk gwizdka zdobić przysiad.
  6. Odgadywanie odgłosów uderzeń w różne przedmioty (szklanka, garnek, stół, drewniany klocek itp.). Wcześniej dziecko powinno samodzielnie kilkakrotnie uderzyć w każdy przedmiot starając się zapamiętać dźwięk.
  7. Słuchanie i odgadywanie dźwięków instrumentów muzycznych.
  8. Dobieranie w pary pojemniczków (np. buteleczki po jogurcie, puszki) wydających takie same dźwięki. Zawartość pojemników przygotowujemy parami, do środka wsypujemy, np. groch, piasek, cukier, kamyczki.
  9. Wyklaskiwanie, wytupywanie, wystukiwanie podanego rytmu.
  10. Powtarzanie rytmu na instrumencie, na grzechotce, bębenku, tamburynie.

 

 

Terapia psychologiczna – Marta Wilman:

Rozwijanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach społecznych.

Dzień Mamy”

  1. Przeczytajcie dziecku nagłówek nad pierwszym zdjęciem.
  2. Pokaż swojemu dziecku zdjęcia i zapytaj o to, co robią mamy ze swoimi dziećmi na zdjęciach (jeśli dziecko nie odpowiada, przeczytaj mu podpisy).
  3. Pokaż swojemu dziecku drugą część „historyjki”. Przeczytaj pytanie w nagłówku. Poproś, żeby dziecko opowiedziało o tym, co robią dzieci przedstawione na zdjęciach.
  4. Przeczytajcie swojemu dziecku „historyjkę” do końca.
  5. Poproście o wypełnienie wydrukowanych kart pracy lub wskazanie przez dziecko prawidłowych odpowiedzi.

Rozwijanie umiejętności rozumienia emocji i ich przyczyn.

  1. Pokaż swojemu dziecku zdjęcie i zadaj pytania umieszczone obok niego.
  2. Pokaż swojemu dziecku zdjęcia i poproś o odpowiedź na pytanie.

 

Możecie opowiedzieć dziecku, o tym że czasami też odczuwacie podobne emocje, możecie opowiedzieć w jakich sytuacjach. Możecie zapytać czy wasze dziecko też czasami się tak czuje. Jeśli jesteście tatą zapytajcie o mamę, ale też możecie opowiedzieć dziecku o sobie.

Ćwiczenia relaksacyjne wspomagające regulacje emocji

Ćwiczenia wykonujcie kiedy każdy z Was jest zrelaksowany i spokojny

  1. Wyznaczcie linię startu i mety. Stańcie obok siebie. Waszym zadaniem będzie poruszanie się w kierunku mety jak najwolniej, nie można stać w miejscu. Wygrywa ten, kto będzie na mecie ostatni.
  2. Do wykonania ćwiczenia potrzebujecie dużej kulki plasteliny albo gniotka zrobionego z balona. Wyobraźcie sobie, że to cytryna, z której będziecie wyciskać sok.

Ściskamy kulkę najmocniej jak potrafimy. Po czym rozluźniamy mięsnie. Formujemy kulkę jeszcze raz i powtarzamy ćwiczenie.

Przypominam jak zrobić „Gniotka”

https://mojedziecikreatywnie.pl/2016/10/jak-zrobic-gniotka/

Ćwiczenia wspomagające koncentrację uwagi

  1. Rozejrzyjcie się po pokoju. Odnajdźcie wszystkie kolory tęczy w rzeczach, które was otaczają.
  2. Pary na Dzień Mamy

Wydrukujcie karty 2 razy i wytnijcie wszystkie. Karty można przykleić na kartki z bloku technicznego lub karton, żeby służyły dłużej.

Gra polega na znajdowaniu par takich samych obrazków. Karty z obrazkami układa się odwrotnie, a następnie gracze w ustalonej kolejności odwracają   po dwa obrazki – jeśli nie ma pary to odkłada się  karty w te same miejsca, jeśli odnajdujemy parę to zabieramy. Wygrywa ta osoba , która zdobędzie większą ilość par.

Propozycje użycia kart w inny sposób:

– nazwijcie wszystkie przedstawione przedmioty lub osoby,

– opiszcie przedmioty przedstawione na kartach,

– szukajcie skojarzeń z przedmiotami przedstawionymi na kartach.

– możecie odnieść się do Dnia Mamy, zapytajcie swoje dziecko, np. Czy mama nosi sukienki czy może coś innego? Czy Twoja mama ma ciemne włosy czy jasne? Czy Twoja mama ma pierścionek? Czy Twoja mama lubi czytać książki?,itp.

– ułóżcie przed dzieckiem szereg (3, 4 kart), poproście żeby się przyjrzało ułożeniu, za chwilę zasłońcie karty i poproście o ułożenie kart w takiej samej kolejności (użyjcie do tego drugiej wersji takich samych kart), sprawdźcie poprawność.

– połóżcie przed dzieckiem kilka kart, poproście je o odwrócenie się lub zasłonięcie oczu, zabierzcie jedną z kart i poproście, żeby odgadło, co zniknęło z zestawu kart.

Jak wspierać koncentrację uwagi u dziecka:

– redukuj rozpraszacze uwagi,

– zapewnij stały rytm dnia,

– zaspokój podstawowe potrzeby (sen, ruch, odpowiednia dieta),

– doceniaj i chwal wysiłek – nie efekt, nie krytykuj,

– wydawaj prośby i polecenia pojedynczo,

– dziel dłuższe zadania na etapy,

– zadbaj o dobrą atmosferę i brak pośpiechu

 

Terapia pedagogiczna – Edyta Mosheqaj:

26 maja Dzień Matki

Ćwiczymy pamięć!

Wybierz piosenkę dla mamy i naucz się jej na pamięć <3

Rozwijanie sprawności grafomotorycznej

1.Wybierz ramkę, wydrukuj i narysuj w niej portret swojej mamy! To będzie wspaniały prezent z okazji jej Święta!

2. Oto inne propozycje preznetów z okazji Dnia Mamy:

Rozwijanie myślenia

1.Rozwiąż zadanie i pokoloruj rysunek (wiek:3-4 lata)

2. Rozwiąż zadanie (wiek: 5-7 lat).

3.Wiosenne gry i łamigłówki:

4.Obejrzyj film edukacyjny „Pszczoła miodna”, następnie wskaż właściwą kolejność obrazków w historyjce obrazkowej (wiek: 3-4 lata).

5. Obejrzyj bajkę „O rybaku i złotej rybce”, następnie wskaż właściwą kolejność obrazków w historyjce obrazkowej (wiek: 5-7 lat).

Percepcja słuchowa

1.Zagadki dźwiękowe (wiek: 3 lata).

2. Podziel na sylaby nazwy owoców. Czy wszystkie rosną w naszym kraju? (wiek: 4 lata).

3.Znajdź słowo na literkę…gra on-line (wiek: 5 lat).

http://pisupisu.pl/klasa1/slowo-na-literke

4. Zabawa „Słowny wąż”. Pierwszy gracz wypowiada dowolne słowo, kolejny wypowiada słowo na ostatnią głoskę (literkę) słowa pierwszego i tak na przemian. Jak długi powstanie wąż wyrazowy? Przykład: mamaananasserceekierkaarbuz-z… (wiek: 5-7 lat).