tydzień nr 12

Zestaw ćwiczeń na tydzień nr 12, tj. od 01.06.2020 r. do 05.06.2020 r.

Terapia logopedyczna:

ĆWICZENIA ODDECHOWE

Dmuchanie baniek.

Ich zrobienie jest bardzo proste. Spróbuj wykonać je samodzielnie.
Pamiętaj o poprawnym ułożeniu ust (usta obejmują całą słomkę) oraz o poprawnym oddechu. Wdech nosem – wydech buzią.

ĆWICZENIA ARTYKULACYJNE

Przygody fruwającego ptaszka. Pamiętaj! Ćwiczenia wykonuj przed lusterkiem.

Fruwający ptak – dzieci dotykają czubkiem języka za górnymi i za dolnymi zębami,

tak jak ptak, który siada na gałęzi drzewa i na ziemi.

Dziobek ptaka – dzieci wypychają wargi do przodu i, na zmianę, zamykają je i

otwierają.

Wysiadywanie jaj – język przyklejają za górnymi zębami, nie ruszają nim przez 30

sekund.

Budujemy gniazdko – dzieci przesuwają język po górnej i po dolnej wardze od

zewnętrznej strony ust, a następnie lądują w gnieździe: przyklejają język przy

górnych dziąsłach.

Dzięcioł – czubkiem języka uderzają za górnymi zębami.


ĆWICZENIA SZEREGU SZUMIĄCEGO: S,Z,C,DZ

1. Przebijaj balony tak, by upuścić obrazki je na odpowiednie wagony pociągu z ich nazwami.
Nazwij obrazki poprawnie układając język (za zębami) do głosek s,z,c,dz. Ćwiczenia wykonuj przy użyciu lusterka.

https://wordwall.net/pl/resource/1808173/logopedia/przebij-balon-sycz%c4%85ce

ĆWICZENIA SZEREGU SZUMIĄCEGO: SZ,Ż,CZ,DŻ

1. Popatrz na obrazki. Powtórz wyraźnie wyrazy i wyrażenia pamiętając o ułożeniu języka i ust. Ćwicz przed lusterkiem.
Wytnij obrazki i pokoloruj.
Czy wymyślisz inne zdania z tymi obrazkami?

RÓZNICOWANIE GŁOSEK

1. Nazwij obrazki. Czy wiesz w których jest głoska R, a których L.
Dopasuj obrazki do odpowiedniej grupy : R czy L.

https://wordwall.net/pl/resource/1903242/logopedia/r%c3%b3%c5%bcnicowanie-r-czy-l

ĆWICZENIA ROTACYZMU: GŁOSKA R

1. Wytnij kwadraciki z sylabami RA,RE,RI,RO,RU. Rozsyp je. Czy wiesz, co wyjdzie z połączenia spółgłoski R i samogłoski A,E,I,O,U? Połącz z odpowiednią sylabą.
Schemat powtarzania

R (D dziąsłowe + drażnienie czubka języka wskazującym palcem) przeciągamy i kończymy samogłoską. Następnie szybko wypowiadamy sylabę, np.: RA (drażniąc czubek języka).

Pamiętaj! Ćwicz przed lusterkiem.

2. Wytnij podwójne egzemplarze i nazwij obrazki.
Pamiętaj o drażnieniu czubka języka przy wypowiadaniu głoski R. Ćwicz przed lusterkiem.
Zagraj w memory zakrywając karty i szukając pary obrazków.

  1. WSPOMAGANIE ROZWOJU MOWY

1. Pucio poznaje nowe odgłosy. Zapoznaj z nimi dziecko.

Wskazuj palcem na obrazek mówiąc popatrz, następnie znajdź odpowiednik w Waszym pomieszczeniu:
PUK PUK (popatrz, ręka robi puk puk; zapukaj w książkę)
HAU HAU (popatrz piesek robi hau hau; pokaż waszego psa lub maskotkę)
TIK TAK (popatrz zegar robi tik tak; wskaż zegar w pokoju)
CIACH CIACH (popatrz nożyczki robią ciach ciach; nożyczkami wydaj odgłos cięcia)

Przeczytaj historyjkę dokładnie powtarzając odgłosy razem z dzieckiem. Przeczytaj ją jeszcze raz. W miejsce odgłosów zostaw pauzę, tak, by dziecko samo mogło dokończyć opowiadanie.

ĆWICZENIA SŁUCHOWE

1. Reakcja na dźwięki
Dźwięk ruch, brak dźwięku – stop.

  • rozróżnianie występowania dźwięku i jego braku
  • reakcja ruchowa na dźwięk np. marsz, bieg, podskoki, w czasie pauzy – zatrzymanie
  • ćwiczenie pamięci – zapamiętanie ustaleń oraz określonych reakcji ruchowych2. Rozpoznawanie dźwięków
    Czy to dźwięk dzwoneczka? (lub inny dźwięk instrumentu)

  • określanie, czy usłyszany dźwięk (np. inny instrument, odgłos z otoczenia) to dźwięk dzwoneczka
  • umówienie się z dzieckiem, że gdy tylko usłyszy dźwięk dzwoneczka np. podskoczy, klaśnie w dłonie itp.3. Różnicowanie dźwięków
    Cicho czy głośno?
  • określanie natężenia dźwięku
  • używanie określeń: cicho, głośno, średnio
  • używanie gestów np. uniesiona ręka – głośno, ręka w dół – cicho
  • wskazanie odpowiedniego obrazka np. mały dzwonek – cicho, duży dzwonek – głośno


4. Rozpoznawanie rejestru dźwięków: wysoko – nisko

  • wskazanie odpowiedniego obrazka np. mały dzwonek – wysoki dźwięk, duży dzwonek – niski

Wysoki czy niski dźwięk?

 

Terapia psychologiczna:

Kształtowanie postaw empatii. Nauka zachowań akceptowanych społecznie.

Pokażcie swojemu dziecku obrazki (możecie je wydrukować). Zapytajcie o zachowania dzieci przedstawionych na obrazkach. Kto jest na obrazku? Co robi chłopiec? Co robi dziewczynka? Co chłopiec daję dziewczynce?, itp.Poproście swoje dziecko o ocenę tych zachowań,np. Czy myślisz, że to dobre zachowanie?. Zadajcie pytania o przyczynę zachowań,np.Dlaczego dzieci się kłócą? O co się kłócą? Dlaczego dziewczynka płacze? Dlaczego chłopiec zniszczył dziewczynce budowle z klocków?,itp.

Możecie też wyciąć obrazki i poprosić o wybranie tych, na których dzieci zachowują się miło w stosunku do swojego kolegi/koleżanki. Zapytajcie swoje dziecko dlaczego właśnie te obrazki wybrało.

Przewidywanie konsekwencji swoich działań

Wydrukujcie obrazki.

Żeby utrudnić zadanie potnijcie na kwadraty, tak żeby na każdym z nich znajdował się jeden obrazek.

Poproście o dobranie obrazków w pary.

Poproście swoje dziecko o opisanie obrazków. Zapytajcie o powody wypadków dzieci na obrazkach. Dlaczego gorący garnek spadł na chłopca? Dlaczego półka spadła na dziewczynkę?, itd.

Możecie też schować obrazki, na których widać konsekwencje zachowania dzieci i zapytać, np. „Jak myślisz, co się może stać kiedy dziewczynka założy plastikową torbę na głowę?,itp.

Ćwiczenia rozwijające umiejętność rozpoznawania przyczyn emocji. Sposoby radzenia sobie ze złością (gniewem).

Przeczytajcie dziecku poniższy tekst o złości.

Poproście o odpowiedzi na pytania.

Poproście o wykonanie karty pracy.

Przeczytajcie wiersz o złości, poproście o uważne słuchanie i odpowiedzenie na pytania zamieszczone pod tekstem.

Karta pracy.

Przeczytajcie swojemu dziecku wiersz o złości.

Po czym poznać złość? Jakie sposoby na złość były wymienione w wierszu? (powtórzcie jeśli dziecko nie zapamiętało)

Co można zrobić zamiast kopania stołu? Co można zrobić zamiast bicia, tupania, itd.

Ćwiczenia wspomagające koncentrację

 

 

Terapia pedagogiczna:

1 czerwca Dzień Dziecka

Czy wiesz, że…

Zgromadzenie Ogólne ONZ w 1954 roku zaleciło wszystkim państwom członkowskim organizowanie obchodów Dnia Dziecka. Dzień ten miał być świętem propagowania idei braterstwa i zrozumienia pomiędzy dziećmi na całym świecie. Dzień Dziecka to również okazja do promowania działań na rzecz ich pomyślnego rozwoju.

ONZ obchodzi Dzień Dziecka w rocznicę uchwalenia Deklaracji praw dziecka, czyli 20 listopada. Jednocześnie zasugerowano, iż Dzień Dziecka w każdym kraju powinien być obchodzony w dniu, który jego władze uznają za najwłaściwszy.

W Polsce oraz innych państwach bloku wschodniego Międzynarodowy Dzień Dziecka był obchodzony już od lat pięćdziesiątych, zawsze 1 czerwca.

Oglądaj i słuchaj uważnie!

Motoryka mała:

1.Wybierz kolorowankę i pokoloruj.

Percepcja wzrokowa:

1.Ułóż puzzle on-line (wiek: 3-4 lata).

https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/dla-dzieci/238191-moja-rodzina

https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/dla-dzieci/238815-czerwony-kapturek

https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/dla-dzieci/237703-sezon-deszczowy

2.Ułóż puzzle on-line (wiek: 5-7 lat).

https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/dla-dzieci/237834-puzzle-orkiestra

https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/dla-dzieci/238493-mon-millor

https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/dla-dzieci/238191-moja-rodzina

Orientacja na kartce papieru:

1.Odpowiedz na pytania używając : nad, obok, pod (wiek: 3-4 lata).

Michaś stoi na środku kartki.

  • Gdzie znajduje się balon?
  • Gdzie znajduje się pies?
  • Gdzie znajduje się piłka?
  • Gdzie znajduje się tulipan?

2. Odpowiedz na pytania, używając : na, w, przed, z lewej strony, z prawej strony (wiek: 5-7 lat).

Kasia stoi na środku kartki.

  • Gdzie znajduje się balon?
  • Gdzie znajdują się klocki?
  • Gdzie znajduje się słońce?
  • Gdzie znajduje się ołówek?
  • Gdzie znajduje się miś?
  • Gdzie znajdują się rumieńce Kasi?

Percepcja słuchowa:

1.Klaskanie w rytm piosenki (wiek: 3 lata)

2. Z okazji Dnia Dziecka Klara otrzymała prezenty. Podziel ich nazwy na sylaby i narysuj tyle kresek, ile słyszysz sylab.

3. Z okazji Dnia Dziecka Filip otrzymał prezenty. Otocz kołem te z nich, w których słyszysz głoskę „r” w środku wyrazu, np. klawiatura.

4. Tosia i Kacper z okazji Dnia Dziecka otrzymali mnóstwo prezentów! Podziel na głoski ich nazwy i narysuj tyle kresek, ile słyszysz głosek (wiek: 6-7 lat).