tydzień nr 13

Zestaw ćwiczeń na tydzień nr 13, tj. od 8.06.2020 r. do 12.06.2020 r.

Terapia logopedyczna:

ĆWICZENIA RELAKSACYJNE – BAJKOTERAPIA

  1. Usiądź lub połóż się wygodnie. Wsłuchaj się w bajkę. Postaraj się wcielić w małego misia i razem z nim przeżywać przygody. Nie zapomnij o prawidłowym oddechu – wdech nosem – wydech buzią.

 

ĆWICZENIA ARTYKULACYJNE

1. Wykonujcie krótkie, zabawne ćwiczenia, które rozruszają Wasze buzie i języki.
Ćwiczenia wykonujemy przed lusterkiem.

Zabawa w śmieszne minki

Prosimy dziecko:

– ,,Zrób ryjek prosiaczka” ( ściągamy wargi do przodu i robimy z ust kółeczko)

– ,,Pokarz, jak piesek pije wodę”( wyciągamy język do przodu i udajemy,że pijemy z miseczki)

– ,, Pokaż jak myszka robi porządki w norce” ( czubkiem języka wypychamy raz policzek lewy, raz prawy)

– ,,Jak ziewa kotek?” ( mocno otwieramy usta i ziewamy)

– ,, Pokaż jak tatuś płucze gardełko” ( nabieramy wody w usta i płuczemy gardło)

– ,, Pokaż jak w zimie dmuchałeś na raczki, gdy było ci zimno” ( kilkakrotnie chuchamy na dłonie)

ĆWICZENIA UTRWALAJĄCE SZEREG SYCZĄCY: S,Z,C,DZ

1. Przeczytaj dziecku bajkę o Kotku Psotku. Zaznaczcie wszystkie wyrazy z głoską s,z,c,dz, następnie niech powtórzy te wyrazy pamiętając o prawidłowym ułożeniu języka – za dolnymi zębami.
Ćwiczenia wykonujemy przed lustrem.
2. Jaka była kolejność wydarzeń w historyjce o Kotku Psotku. Spróbuj ustalić jak potoczyła się ta historia i opowiedz ją rodzicom.

ĆWICZENIA UTRWALANIA SZEREGU SZUMIĄCEGO: SZ,Ż,CZ,DŻ

  1. Przeczytajcie opowiadanie „Szuflada Czarka”. W miejsce obrazków dziecko powinno użyć odpowiedniej nazwy, pamiętając o prawidłowym ułożeniu ust i języka do głosek (język za górnymi zębami na ‘poduszce’ wałku dziąsłowym, zęby zwarte, usta jak do głoski o).
    Ćwiczenia wykonujemy przed lustrem
  2. Czy potrafisz wymienić co było w szafie Czarka? Pokoloruj obrazki z głoską sz – na czerwono, z głoską cz – na zielono, z głoską dz – na pomarańczowo, z głoską ż/rz – na żółto.

ĆWICZENIA ROTACYZMU: GŁOSKA R

1. Przeczytaj zdania z głoską R.
Nie zapomnij o prawidłowym ułożeniu języka oraz drażnieniu czubka, gdy nie wychodzi Ci jeszcze jego drganie. Ćwiczenia wykonuj przed lusterkiem.
2. Zaznacz w wyrazie sylabę:
[ra] – [ar] – kolorem zielonym, [re] – [er] – kolorem żółtym, [ru] – [ur] – kolorem czerwonym, [ro] – [or] – niebieskim, [ry] – [yr] – kolorem różowym, inne sylaby z głoską [r] – zaznacz kółkiem.

  1. Zagraj w łapanie kreta. Złap kreta wtedy, gdy na obrazku zobaczysz wyraz z głoską R. Postaraj się poprawnie powtórzyć jego nazwy.
    * gra z myszką stacjonarną.

https://wordwall.net/pl/resource/971271/logopedia/g%c5%82oska-r

WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU MOWY

1. Zabawa małpek. Czy potrafisz naśladować ich emocje oraz odgłosy?
Wskazujemy palcem małpkę – wydajemy jej odgłosy tak, by dziecko widziało naszą buzię i emocje.
Następnie wskazujemy na dziecko – teraz TY. Zrób tak jak ja.
Ćwiczenia można wykonywać przed lusterkiem, by dziecko widziało także swoje ułożenie artykulatorów i emocje.

  1. 1. Poznajemy czasownik ŚPI. Budujemy zdania proste.
    a) Wytnijcie obrazki z czasownikiem oraz ramki ze zdaniami.
    b) Najpierw wskazując obrazek mówimy:
    1. Zobacz, to Ala. Ala śpi.
    c) Połóż ramki: To jest Ala, Ala śpi – pod obrazkiem. Następnie wspomagając się ruchem palca dziecka dotykamy kolejno:
    1. To jest Ala. 2. Ala śpi.
    d) Rozłóż ramki [Co robi Ala?]. Następnie zadajemy pytanie.
    Odpowiadamy wskazując odpowiednie ramki: Ala śpi.
    e) Zadaj dziecku pytanie: Kto to jest? Co robi Ala?. Zobacz, czy będzie potrafiło:
    – pokazać odpowiednie ramki,
    – odpowiednio odpowiedzieć na pytanie,
    – zbudować zdanie proste.

TO JEST ALA.

ALA ŚPI.

CO ROBI ALA?

ZAGADKI – rebusy

1. Czy odgadniesz jakie wyrazy kryją się, gdy połączysz sylabę z nazwą obrazka?
Spróbuj narysować do tych wyrazów obrazki.

 

Terapia psychologiczna:

Przewidywanie konsekwencji swoich działań (3-5lat)

Wydrukujcie obrazki.

Żeby utrudnić zadanie potnijcie je na kwadraty, tak żeby na każdym z nich znajdował się jeden obrazek.

Poproście o dobranie obrazków w pary.

Poproście swoje dziecko o opisanie obrazków. Zapytajcie o powody wypadków dzieci znajdujących się na obrazkach.

Pytania do obrazków:

  1. Co widzisz na obrazku?

Kto jest na obrazku? Gdzie znajdują się teraz dzieci? Co robią dzieci? Dlaczego chłopiec płacze? Co teraz powinna zrobić dziewczynka?

 

  1. Opowiedz co jest na obrazku.

Kogo widzisz na obrazku? Gdzie są teraz dzieci? Co robią dzieci? Co się stało? Dlaczego chłopiec płacze?

  1. Kto jest na obrazku? Co jeszcze jest na obrazku? Gdzie znajduje się chłopiec? Co robi chłopiec? Co się stało, dlaczego chłopiec płacze?

 

  1. Kogo widzisz na obrazku? Co robią dzieci? Co dzieci jedzą? Dlaczego dziewczynka płacze? Czy chłopiec zrobił dziewczynce krzywdę specjalnie czy niechcący? Po czym poznajesz, że nie zrobił tego specjalnie?

Ćwiczenia rozwijające umiejętność nazywania rozpoznawania emocji. (6-7 lat)

Przeczytajcie dziecku tekst zamieszczony poniżej.

Poproście o odpowiedzi na pytania zamieszczone do zdjęć.

Wydrukujcie karty pracy, poproście o ich wypełnienie.

Ćwiczenia usprawniające koncentrację

Wydrukujcie karty, przeczytajcie polecenia i poproście o wypełnienie kart.

Terapia pedagogiczna:

Motoryka duża

Ćwiczenia na równowagę.

Nauka tańca „Latający dywan”.

„Gazetowa joga” dla dzieci.

Motoryka mała

1.Doskonalimy wycinanie. Wytnij po linii (5-7 lat).

2. Ćwiczymy wycinanie. Wytnij kształty (3-4 lata).

3. Wykonaj wiosenne owady z rolek po papierze toaletowym (wszystkie kategorie wiekowe). Pszczółki, biedronki i barwne motyle wprowadzą dużo słońca do Waszych domów! Pamiętajcie, że można pochwalić się swoimi pracami wysyłając je na e-mail: konsultacje@ppp1.pl

Percepcja słuchowa

1.Rozpoznaj odgłosy zwierząt (3 lata).

2. Połącz rymujące się pary obrazków (4 lata).

3. Wysłuchiwanie głoski w śródgłosie ( w środku) wyrazu. Wykonaj kartę pracy (wiek: 5 lat).

4. Analiza głoskowa wyrazu. Wykonaj kartę pacy (wiek: 6-7 lat).

5. Synteza głoskowa. Rozwijanie słuchu fonematycznego. Wykonaj kartę pracy (wiek: 6-7 lat).

Zgadnijcie co to jest?

Czy uda Wam się odgadnąć szybciej od Rufusa Kłopotka? Powodzenia!