tydzień nr 16

Zestaw ćwiczeń na tydzień nr 16, tj. od 29.06.2020 r. do 03.07.2020 r.

Terapia logopedyczna:

Ćwiczenia oddechowe

Należy przygotować słomkę, pudełko po zapałkach (może być też kubeczek lub inne niewielkie pudełko).

1. Parkowanie – wycinamy z papieru małe kolorowe samochodziki; zadaniem dziecka jest przenieść samochodzik do garażu (pudełko po zapałkach) przy użyciu słomki. Pamiętajmy, aby pudełko leżało blisko autka, a słomka nie była zbyt gruba i nie miała zgięć (można przyciąć tradycyjną słomkę w miejscu zgięcia).

2. Wyścigi – ustawiamy dwa małe papierowe autka na stoliku (powierzchnia musi być gładka). Z pasków plasteliny, papieru lub drucika formujemy granice drogi, w której musi mieścić się autko (można uformować kilka zakrętów). Dmuchamy przez słomki tak, aby pojazd jak najszybciej dotarł do mety. Ćwiczenie to można wykonywać w 2 osoby lub pojedynczo.

Ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne

Bajeczka logopedyczna pt. Poranek węża Syczka
Pewnego ranka wąż Syczek spał smacznie w swojej jaskini (język leży płasko na dnie jamy ustnej), gdy nagle przez okna zaczęły wpadać pierwsze promienie słońca. Syczek zaczął się wiercić (poruszanie czubkiem języka za dolnymi zębami), aż wreszcie się obudził. Przeciągnął się (wysuwanie języka z jamy ustnej) i postanowił sprawdzić jaka jest pogoda. Otworzył więc drzwi swojego domu (szerokie otwieranie ust) i ostrożnie wyjrzał na zewnątrz (powolne wysunięcie języka do przodu). Rozejrzał się w prawo i w lewo (język wędruje do prawego i do lewego kącika ust), spojrzał w górę (język dotyka górnej wargi, kieruje się do nosa) i w dół (język dotyka dolnej wargi i kieruje się do brody). Zobaczył, że na niebie świeci piękne słońce i wieje leciutki wiatr (wciąganie powietrza nosem i wydmuchiwanie ustami). Ciesząc się z tak pięknej pogody zatańczył uradowany (rozchylenie ust jak w uśmiechu i oblizywanie warg ruchem okrężnym) i zasyczał głośno (wymawianie ssss).

Ćwiczenia utrwalające prawidłową realizacje głosek szeregu syczącego

Dziecko wybiera ustaloną ilość obrazków (powyżej), przygląda się im, nazywa je, następnie układa z każdym z nich zdanie (np. kot – Mały kotek pije mleko.)

Wyrazy : kiełbasa, miska, taksówka, samochód, autobus, salon, sypialnia, usta, notes, ognisko, statek, skoczek, ananas, skarb, spodnie, agrest, patison, mikroskop, pisanka, rajstopy

Utrwalanie wymowy głosek szeregu szumiącego

Różnicowanie szeregów

Rotacyzm

Ćwiczenia przygotowujące do „r”

szybkie wymawianie tttt

szybkie wymawianie dddd

szybkie wymawianie tdtdtdtd

szybkie wymawianie tdntdntdn

szybkie wymawianie tede-tede,

tedo-tedo, tedu-tedu, teda-teda

szybkie wymawianie tdl tdl tdl

szybkie wymawianie tda, tde, tdo, tdu, tdy („t” wymawiamyz językiem na zębach, „d” na dziąsłach – krótko)

(język jest cofnięty do wałka dziąsłowego (górka za zębami),

nie jest ułożony przy zębach jak do „normalnej” artykulacji t d n

Ćwiczenia prowadzimy przy otwartych ustach, wymuszamy przez to język

do wynonywania większej, potrzebnej pracy.

Wczesne wspomaganie rozwoju mowy

 

 

Terapia psychologiczna:

Rozwijanie komunikacji, wiedzy na temat otaczającego świata Ćwiczenie spostrzegawczości. Dokonywanie wyboru przedmiotów zgodnie z porą roku.

Pokażcie dziecku obrazek, poproście aby przyjrzało się uważnie.

Poproście dziecko o wykonanie kart pracy.

  1. Zadaj dziecku pytanie i poproś o otoczenie pętelką prawidłowej odpowiedzi.   

  2. Zadaj dziecku pytanie zamieszczone na górze karty, poproś o otoczenie pętelką prawidłowej odpowiedzi. Zadajcie dodatkowe pytanie: Czy dzieci budowały zamek razem czy może każde z nich zbudowało osobno własny zamek? Poproś dziecko o wyszukanie na obrazku przedmiotów zamieszczonych na karcie. Nazwijcie je. 

  3. Wydrukuj kartę pracy. Przeczytaj polecenie, poproś o pokolorowanie właściwych przedmiotów.

Nazywanie i rozpoznawanie stanów emocjonalnych u siebie. Rozwijanie spostrzegawczości.

  1. Pokażcie swojemu dziecku zdjęcia, poproście o odpowiedź na dołączone do nich pytanie.
  2. Wydrukujcie kartę pracy, przeczytajcie swojemu dziecku polecenia i poproście o wykonanie zadania.
  3. Pokażcie dziecku obrazek nr 3, zadajcie pytanie dołączone do ilustracji. Poproście wykonanie zadania. Zdziwioną minę można również narysować na oddzielnej kartce.

1. 

2. 

3. 

Ćwiczenia na koncentrację

Poproście swoje dziecko o wykonanie kart pracy. Przeczytajcie polecenia.

  1. Polecenie: Połącz przedmioty z ich cieniami.

Poproś swoje dziecko o nazwanie przedmiotów znajdujących się na karcie.

2. 

3.

Ćwiczenie wspomagające regulację emocji (6+)

Pokaż swojemu dziecku zdjęcie, zapytaj co robią znajdujące się na nim dzieci..

Przeczytaj dziecku treść ćwiczenia. Czytaj powoli, zwróć uwagę na to, czy dziecko wykonuje Twoje polecenia. Jeśli jest mu trudno, nie zniechęcaj się, wróć do ćwiczenia innym razem, sam pokaż jak je wykonujesz. Pamiętaj, żeby wykonywać to ćwiczenie kiedy oboje jesteście spokojni. Im częściej wykonujecie ćwiczenia relaksacyjne, tym łatwiej będzie dziecku sięgnąć po nie w trudnych chwilach, kiedy będzie potrzebowało wyciszenia.

Terapia pedagogiczna:

Lato czeka….

Następstwa czasowe

1.Posłuchaj piosenki i obejrzyj teledysk. Następnie wymień 4 pory roku i opisz, czym się charakteryzują (3-7 lat).

2. Obejrzyj film edukacyjny i wymień dni tygodnia. A czy Ty wiesz, co robisz w poszczególnych dniach tygodnia? (5-7 lat).

3. Obejrzyj film, następnie wymień miesiące samodzielnie. Czy wiesz, jaki mamy teraz miesiąc? (6-7 lat).

Grafomotoryka

1.Już wiesz jaką mamy porę roku? Narysuj ją w ramce. Pamiętaj, że możesz pochwalić się swoją pracą wysyłając zdjęcie na nasz e-mail (3-7 lat). Nie zapomnij o rozgrzewce dłoni i palców!

Myślenie dziecięce

1.Co pasuje do lata? Wykonaj kartę pracy (3-4 lata).

2. Lato to czas podróży, prawda? Zagraj razem z Zosią i Stasiem w gry on-line „Wyspa” i „Safari”. Czeka tam na Was wiele przygód! Powodzenia! (5-7 lat).

https://zasobyip2.ore.edu.pl/uploads/publications/042abe72d83d04e814224effc836ab4b_/index.html

Percepcja słuchowa

1.Czy potrafisz klaskać w rytm piosenki? (3 lata).

2.Bawimy się w rymy. Posłuchaj wiersza i wykonaj kartę pracy (4 lata).

3. Wykonaj kartę pracy ( 5 lat).

4. Synteza głoskowa wyrazu. Wykonaj kartę pracy „Plaża” (6-7 lat).

5. Analiza głoskowa wyrazu. Wykonaj kartę pracy „Lato” (6-7 lat).

Poćwicz czytanie! (6-7 lat)