tydzień nr 2

Zestaw ćwiczeń na tydzień nr 2, tj. od 23.03.2020 r. do 27.03.2020 r.

Terapia logopedyczna – Agata Łukaszewicz:

ĆWICZENIA ODDECHOWE

W świat zabaw oddechowych zabierze Was dziś Wróżka Pietruszka.
Pamiętaj! Wdech robimy nosem, a wydech – buzią

 

 

ĆWICZENIA ARTYKULACYJNE

Ćwiczenia języka – ważna sprawa. Do wspólnego ćwiczenia zapraszają Was Smerfy.
Pamiętaj! Wykonuj je powoli, dokładnie przed lusterkiem, tak, byś mógł widzieć czy na pewno dobrze to robisz.

ĆWICZENIA SZEREGU SYCZĄCEGO: S,Z,C,DZ

1. Powtórz sylaby z głoską S. Pamiętaj! Ułożenie do głoski S: Język ułożony jest płasko, za dolnymi zębami (nie wysuwa się między zęby!). Ćwicz przed lusterkiem.

SA, SE, SO, SU, SY
ASA, ESE, OSO, USU, YSY
AS, ES, OS, US, YS, IS

2. Nazwij obrazki. Postaraj się opisać je całym zdaniem, np. To jest samolot.
Spróbuj wymówić dłużej głoskę sssss we wszystkich wyrazach, np. sssmok.

 

– samolot, sanki, smok, słoń, stolik, skakanka, sowa, spodnie, sukienka

 

– basen, fasola, osa, włosy, wyspa, miska, kiełbasa, kasa, kapusta

 

 

– las, pies, pas, nos, ananas, wąs, kokos, lis

ĆWICZENIA SZEREGU SZUMIĄCEGO: SZ,Ż,CZ,DŻ

1. Powtórz sylaby z głoską SZ.
Pamiętaj! Ułożenie do głoski SZ: Czubek języka jest na „poduszce” wałku dziąsłowym , za górnymi zębami, buzia układa się jak do głoski O. Ćwicz przed lusterkiem.

SZA, SZE, SZO, SZU, SZY, SZI
ASZA, ESZE, OSZO, USZU, YSZY, ISZI
ASZ, ESZ, OSZ, USZ, YSZ, ISZ

2. Nazwij obrazki. Postaraj się opisać je całym zdaniem, np. To jest szynka.
Spróbuj wymówić dłużej głoskę szszsz we wszystkich wyrazach, np. szszszalik.
– szafa, szalik, szynka, szyba, szpilki, szelki, szuflada, szyny, szabla

– kasza, kaloszem, poduszka, muszelki, kasztany, wieszak, koszula, kieszeń, maszyna

– kosz, tusz, kapelusz, mysz, nóż, malarz, jeż, lekarz, talerz

RÓŻNICOWANIE GŁOSEK SZEREGÓW

1. Popatrz na obrazki. Spróbuj je nazwać. Jeżeli przedmiot ma głoskę SZ – pokoloruj go na zielono, jeżeli S – na czerwono. Dokończ rysunki.

 

GŁOSKA R

1. Powtórz sylaby i wyrazy. Pamiętaj! Wypowiadaj zbitki TR jak TD (wypowiadamy T, następnie szybko D – postaraj się by język nie opadał do dołu). Ćwicz przed lusterkiem.

STRA (STDA), STRE(STDE), STRO(STDO), STRU(STDU), STRY (STDY)
STRACH, STRES, STROP, STRUŚ, STRYCH

2. Wykonaj ćwiczenia.

 

WSPOMAGANIE ROZWOJU MOWY

1. Posłuchajmy piosenki „Idziemy do ZOO”.
Na słowa:
* „idziemy do ZOO” – mocno tupiemy i mówimy TUP TUP TUP do ZOO
* „małpy skaczą” – podskakujemy do góry i mówimy HOP HOP HOP
* „za ogony łapią” – łapiemy się za plecki i mówimy sylaby CAP CAP CAP
* „na linach się bujają” – bujamy się na boki i śpiewamy AAAAA
* „ papugi gadają” – wyciągamy rączkę i mówimy DAJ DAJ DAJ
* „daj mi” – mówimy wraźnie sylaby, tworząc wyrazy LO – DY, CIA – CHO, ŻE(ZE) – LA
* „ słonie wodę piją” – udajemy, jak słonie piją wodę tworząc ogromną trąbę z rąk i mówimy CHLUP, CHLUP, CHLUP
* „ hieny się śmieją” – trzymamy się za brzuchy i głośno się śmiejemy mówiąc HI, HI, HI

3. Zadajemy dziecku pytania do piosenki.
– Gdzie idziemy? Do ZOO.
– Co robi małpa? HOP HOP , BUJA, CAP CAP.
– Co mówią papugi? DAJ, DAJ.
– Co lubią papugi? LO-DY, CIA -CHO, ŻE-LA.
– Co robi słoń? PIJE
– Co piją słonie? WODE
– Co robią hieny? HI HI HI

ĆWICZENIA SŁUCHOWE

1. Gra „zgadnij które”.
Przygotujcie
*3 pudełka
* tabelę wyników ( 8 rund, 2 zawodników)
Do pudełek wrzućcie kolejno: do pierwszego – 1 klocek (pudełko nr 1), do drugiego – 2 klocki (pudełko nr 2), do trzeciego – 6 klocków (pudełko nr 3).
2. Posłuchajcie jak brzmią kostki w pudełkach. Potrząśnijcie pudełkiem nr. 1,2,3.
Czy dźwięk jest głośniejszy jak jest jeden klocek czy więcej klocków w pudełku?
3.Dziecko odwraca się plecami do pudełek.
4. Rodzic potrząsa pudełkiem. Ty zgadnij:
– które to było pudełko, a jeżeli odgadniesz – otrzymujesz punkt.
– czy dźwięk był cichy, czy głośny – otrzymujesz kolejny punkt.
5. Następnie zgaduje rodzic. Wygrywa ten kto w 8 rundach zdobędzie największą ilość punktów.

 

 

Terapia psychologiczna – Marta Wilman:

Zadania dla młodszych graczy (3-4l atki):

  1. Nazwij „buźkę” , „Powiedz, jaka to emocja”.
  2. Pokaż jak wyglądasz kiedy jesteś smutny, wesoły, zły, przestraszony.

Zadania dla starszych dzieci (5-6 latki):

Pytania do „wesołych buziek”

  1. Co sprawia Ci radość?
  2. Jak wyglądasz kiedy jesteś wesoły (pokaż co robi wtedy Twoje ciało, jak wygląda Twoja twarz).
  3. Pokaż jak wygląda Twoje ciało kiedy jesteś wesoły?
  4. Kiedy ostatnio byłeś wesoły?
  5. Jakie kolory kojarzą Ci się z radością?
  6. Zrób śmieszną minę lub powiedz coś śmiesznego.
  7. Powiedz, co chciałbyś zrobić ze swoją rodziną w najbliższym czasie.

Pytania do „smutnych buziek”

  1. Co Cię smuci?
  2. Pokaż, jak wyglądasz kiedy jest Ci smutno.
  3. Kiedy ostatnio było Ci smutno?
  4. Co robisz kiedy Ci smutno, co Ci wtedy pomaga?
  5. Co możesz zrobić kiedy widzisz, że ktoś jest smutny?

Pytania do „zdenerwowanych buziek”

  1. Co Cię złości?
  2. Pokaż jak wygląda Twoje ciało kiedy jesteś
  3. Kiedy ostatnio byłeś zdenerwowany, zły?
  4. Jak możesz się pozbyć swojej złości nie krzywdząc przy tym innych? (Twoje sposoby na złość).

Pytania do „przestraszonych buziek”

  1. Czego się boisz?
  2. Pokaż co robi Twoje Ciało kiedy się boisz?
  3. Kiedy ostatnio się czegoś bałeś?
  4. Co Ci pomaga kiedy się czegoś przestraszysz? (przytulenie się do mamy, porozmawianie z kimś, powiedzenie komuś o tym, itp.)
  5. Czego można się bać?

 

Wydrukujcie planszę (do wyboru wersja czarno-biała i kolorowa). Możecie poprosić dziecko o pokolorowanie „buziek” na czarno-białej planszy. Możecie też to zrobić całą rodziną 😊

Dobrej zabawy!

Propozycje zabaw kreatywnych dla dzieci

  1. Masa SMERFOWA – przepis na magiczny piasek

  1. Masa balonowa

  1. Pompon z włóczki

  1. Piaskolina – przepis

  1. Wędrująca woda

6. Gniotek

https://mojedziecikreatywnie.pl/2016/10/jak-zrobic-gniotka/

Ćwiczenia oddechowe i relaksacyjne dla dzieci.

Zasady ogólne:

Ćwiczenia można wykonywać codziennie.

Ćwiczenia wykonujemy razem z dzieckiem.

Ćwiczenia wykonujemy kiedy zarówno rodzic jaki dziecko są wypoczęci i spokojni.

Na czas zabaw wyłączamy TV, radio, wyciszamy swoje telefony itp.

Ćwiczenia krótkie, ale systematyczne są bardziej efektywne.

Kiedy wyćwiczycie z dzieckiem dane ćwiczenie, będziecie mogli je wykorzystać kiedy pojawią się intensywne emocje.

Ćwiczenie 1.

Stańcie twarzą do ściany w niewielkim rozkroku, oprzyjcie ręce o ścianę. Na umówiony znak np. ”Start”, „Jeden, dwa, trzy” wszyscy zaczynają pchać ścianę ze wszystkich sił tak, jakbyście chcieli ją przesunąć. Napinajcie wszystkie części swojego ciała.

Po kilku sekundach odprężamy ciało i rozluźniamy mięśnie . Strzepujemy napięcie i falujemy całym ciałem.

Powtórzcie ćwiczenie kilka razy.

Ćwiczenie 2.

Połóżcie się wygodnie na podłodze albo na łóżku lub usiądźcie po turecku. Zamknijcie oczy. Weźcie spokojny wdech i długi wydech. Wyobraźcie sobie, że jesteście w jakimś przyjemnym miejscu, np. na plaży, świeci słońce, słychać szum fal, czujecie delikatny wietrzyk na całym ciele. Czujecie jak słońce ogrzewa wasze ciało, twarz, szyję, ręce, dłonie, klatkę piersiową, brzuch, łydki, stopy.

Poleżcie tak przez chwilę z zamkniętymi oczami.

Ćwiczenie 3.

Weźcie dwa pudełka kartonowe, plastikowe lub garnki.  Usiądźcie na podłodze naprzeciwko siebie. Wystukujemy sekwencję dźwięków i poproście dziecko, żeby ją powtórzyło. Zamieńcie się rolami i Wy powtarzajcie wystukiwania dziecka.

 

Gra „Moje Emocje”

Rodzicu,

pamiętaj, że dziecko może nie znać odpowiedzi na pytanie. Pozwól mu na to. Nie zmuszaj go do odpowiedzi, ale możesz mu też pomóc przywołując sytuacje z życia. To Ty najczęściej obserwujesz jego zachowania. Akceptuj jego odpowiedzi. Pamiętajcie też o tym, że jest to ZABAWA. Potraktujcie grę jako lepsze poznanie siebie i też swoich stanów emocjonalnych.

Zasady gry:

Gra przeznaczona jest dla dzieci od 3 r.ż.

Przygotujcie kostkę i pionki.

Zróbcie wyliczankę, żeby ustalić pierwszeństwo w grze (np. „Entliczek pentliczek, czerwony stoliczek, na kogo wypadnie – na tego bęc!”, „Dwa aniołki w niebie piszą list do siebie
piszą, piszą i rachują, ile kredek potrzebują?
Raz, dwa, trzy!” (zapytajcie swoje dzieci o to czy znają jakieś wyliczanki).

Pamiętajcie żeby przestrzegać kolejności rzutu kostką, to uczy dzieci jakże ważnej umiejętności czekania na swoją kolej.

Przebieg gry:

Gracze rzucają kostką po kolei zgodnie z ruchem wskazówek zegara.

Gracze poruszają się po polach z „buźkami”. Zadaniem graczy jest wykonywanie zadań oraz dotarcie do mety. (Starajcie się dokończyć grę, nie przerywajcie w trakcie jej trwania). Gracze odpowiadają na pytania pasujące do „buźki” przedstawiającej daną emocję.

Zadania dla młodszych graczy (3-4l atki):

  1. Nazwij „buźkę” , „Powiedz, jaka to emocja”.

  2. Pokaż jak wyglądasz kiedy jesteś smutny, wesoły, zły, przestraszony.

Zadania dla starszych dzieci (5-6 latki):

Pytania do „wesołych buziek”

  1. Co sprawia Ci radość?

  2. Jak wyglądasz kiedy jesteś wesoły (pokaż co robi wtedy Twoje ciało, jak wygląda Twoja twarz).

  3. Pokaż jak wygląda Twoje ciało kiedy jesteś wesoły?

  4. Kiedy ostatnio byłeś wesoły?

  5. Jakie kolory kojarzą Ci się z radością?

  6. Zrób śmieszną minę lub powiedz coś śmiesznego.

  7. Powiedz, co chciałbyś zrobić ze swoją rodziną w najbliższym czasie.

Pytania do „smutnych buziek”

  1. Co Cię smuci?

  2. Pokaż, jak wyglądasz kiedy jest Ci smutno.

  3. Kiedy ostatnio było Ci smutno?

  4. Co robisz kiedy Ci smutno, co Ci wtedy pomaga?

  5. Co możesz zrobić kiedy widzisz, że ktoś jest smutny?

Pytania do „zdenerwowanych buziek”

  1. Co Cię złości?

  2. Pokaż jak wygląda Twoje ciało kiedy jesteś zdenerwowany.

  3. Kiedy ostatnio byłeś zdenerwowany, zły?

  4. Jak możesz się pozbyć swojej złości nie krzywdząc przy tym innych? (Twoje sposoby na złość).

Pytania do „przestraszonych buziek”

  1. Czego się boisz?

  2. Pokaż co robi Twoje Ciało kiedy się boisz?

  3. Kiedy ostatnio się czegoś bałeś?

  4. Co Ci pomaga kiedy się czegoś przestraszysz? (przytulenie się do mamy, porozmawianie z kimś, powiedzenie komuś o tym, itp.)

  5. Czego można się bać?

Wydrukujcie planszę.   😊

Dobrej zabawy!

 

Terapia pedagogiczna – Edyta Mosheqaj:

Artykuł dla rodziców:

Koronawirus a dzieci. Jak o tym rozmawiać?

Poszerzanie zasobu wiedzy o otaczającym środowisku –następstwa czasowe.

  1. Julka narysowała 4 pory roku, nazwij je (wiek: 3-6 lat)
  • Wskaż obrazek przedstawiający obecną porę roku.
  • Wymień oznaki wiosny widoczne na ilustracji.
  • Czy potrafisz wymienić inne oznaki wiosny? Spróbuj!
  • Jak się ubieramy wiosną?
  • Julka narysowała wiosenny spacer. A jak jeszcze można spędzać czas wiosną?

2. Posłuchaj wiersza Jana Brzechwy pt. „Tydzień” (wiek: 5-6 lat).

Następnie dziecko samodzielnie wymienia dni tygodnia.

3.Obejrzyj film pt. „Nauka miesięcy” (wiek: 6 lat).

Następnie dziecko samodzielnie próbuje wymienić nazwy miesięcy i podać nazwę obecnego miesiąca.

Percepcja wzrokowa:

1.Wyszukaj różnice na obrazkach (wiek: 3-5 lat)

2.Zaznacz kolorem niebieskim wyrazy rozpoczynające się literą „b”, a kolorem czerwonym wyrazy rozpoczynające się literą „d” (wiek: 6 lat)

but dąb buda

drabina baletnica

dom beton dama brama

budzik dwór balsam dach

domownik bóbr dar biblioteka

bagno dno brąz drapieżnik

dłuto bagaż blacha drewno

bat drzwi bratek drwal

dmuchawiec biszkopt doktor

dudek bułka byk

długopis baran daktyle

banan dermatolog bibuła

błazen dal bok

dramat bałwan blok dar

Percepcja słuchowa:

1. Klaskanie w rytm piosenki. Można użyć dostępnych w domu instrumentów i wykonać układ ruchowy do piosenki (wiek: 3 lata).

2. Podziel wyrazy na sylaby i określ ich ilość, np. wyraz „samolot”, podział na sylaby: „sa-mo-lot”, ilość: 3 sylaby (wiek: 4 lata).

bąk

ogródek

żaba

motyle

kwiat

bocian

żuk

liść

bazie

biedronka

łąka

stokrotka

niezapominajka

przebiśniegi

skowronek

3. Wysłuchaj głoski w nagłosie i wygłosie wyrazu (wiek: 5 lat).

Ćwiczenie 1: Wysłuchaj głoski w nagłosie wyrazu, czyli jaką głoskę(literkę) słyszysz na początku wyrazu, np. osa-o ; but-b (by); cebula-c (cy). W punkcie pierwszym znajdują się samogłoski (a,e,i,o,u,y), w punkcie drugim spółgłoski (b,c,ć,d,f,g,h,j,k,l,m,n,p,r,s,ś,t,w,z,ź,ż).

  • Arizona, apteka, Ala, Eskimos, Emilia, eukaliptus, indyk, Izabela, imbryk, ospa, orangutan, okulary, Ula, ubaw, uśmiech, atleta, energia, irys, oktawa, ubezpieczenie.
  • Brzuch, błazen, cena, cytryna, ćma, dym, dylemat, fasola, figa, gałąź, gniew, Helena, Henryk,jabłko,jelonek,klamka,Klara,lukrecja,lama,maska,matematyka,nóż,noga,paper,ptak, robak,ryś,smok,skała,ślina, ślimak, teczka, trawa, Witold, wiadomość, zebranie, znak, źrebię, żurawina, żyrandol.

Ćwiczenie 2: Wysłuchaj głoski w wygłosie wyrazu, czyli jaką głoskę (literkę) słyszysz na końcu wyrazu, np. osa-a; but-t(ty). W punkcie pierwszym znajdują się spółgłoski (b,c,ć,d,f,g,h,j,k,l,m,n,ń,p,r,s,ś,t,w,z,ź,ż), w punkcie drugim samogłoski (a,e,i,o,u,y).

  • klub,spec,ość,opad,traf,szparag,druh,bój,kubek,szal,basam, ogon, okoń, trop, motor, szałas, Kubuś, aparat, rękaw, okaz, paź, garaż.
  • tata,lala,małe,duże,słomki,saloniki,proso,wiadro,dzbanu,roweru,bramy,damy.

4. Dokonaj analizy-syntezy głoskowej wyrazu (wiek: 6 lat)

Ćwiczenie 1. Synteza głoskowa wyrazu. Rodzic odczytuje wyrazy poniżej „po głosce”, zadaniem dziecka jest dokonanie syntezy (połączenie głosek w wyraz), np. m-a-m-a, synteza: mama.

G-a-d

G-o-l

G-ł-a-z

G-o-ś-ć

G-l-i-n-a

G-l-e-b-a

G-a-ł-ą-ź

G-a-l-a-r-e-t-a

G-a-l-a-k-t-y-k-a

G-l-a-z-u-r-n-i-k

Ćwiczenie 3. Analiza głoskowa wyrazu. Rodzic odczytuje wyrazy. Zadaniem dziecka jest dokonanie analizy głoskowej (podział wyrazu na głoski), np. mama, analiza: m-a-m-a.

Gad

Gol

Guma

Gleba

Gołąb

Garnek

Gazeta

Gwiazda

Galareta

Orientacja na kartce papieru

1. Przygotuj kartkę formatu A4, lub A5 (wiek: 5-6 lat).

Narysuj:

Kwiatek w prawym dolnym rogu kartki.

Motyla w lewym górnym rogu kartki.

Słońce w prawym górnym rogu kartki.

Bociana w lewym dolnym rogu kartki.

Motoryka mała

1.Połącz kropki, pokoloruj i wytnij motyla (wiek: 3-4 lata).

2.Dorysuj drugą połowę obrazka (wiek: 5 lat).

3.”W marcu, jak w garncu”- wyjaśnij sens przysłowia i wykonaj kartę pracy (wiek: 6 lat)