tydzień nr 3

Zestaw ćwiczeń na tydzień nr 3, tj. od 30.03.2020 r. do 03.04.2020 r.

Terapia logopedyczna – Agata Łukaszewicz:

ĆWICZENIA ODDECHOWE

  1. Przygotuj słomkę, małą kulkę z papieru.
  2. Wydrukujcie labirynt.
  3. Postaw kulkę na strzałce z lewej strony. Dmuchając na nią przez słomkę spróbuj odnaleźć drogę do wyjścia z labiryntu.
  4. Pamiętaj! Wdech nabieramy nosem, a słomkę obejmujemy całymi ustami.
  5. Spróbuj wykonać to samo ćwiczenie bez użycia słomki. Wdech nabieramy nosem, wypuszczamy – buzią tak delikatnie, by kulka toczyła się dokładnie tam, gdzie chcemy.

ĆWICZENIA ARTYKULACYJNE

1. Weź lusterko. Usiądź wygodnie stawiając stopy na podłodze, wyprostuj plecy.
2. Myszka Mi dzisiaj zaprasza do wspólnych ćwiczeń buzi i języka.
3. Pamiętaj! Ćwiczenia należy wykonywać dokładnie, cały czas patrząc się w lusterko.
4. Ćwiczenia możesz wykonywać codziennie

ĆWICZENIA SZEREGU SYCZĄCEGO: S,Z,C,DZ

1. Powtórz wyrażenia z głoską S.
Zaznacz kolorem niebieskim głoskę S.
Pamiętaj! Ułożenie do głoski S: Język ułożony jest płasko, za dolnymi zębami (nie wysuwa się między zęby!). Ćwicz przed lusterkiem.

  • SELEDYNOWA SUKNIA
  • SŁODKI SEREK
  • SKLEPOWA KASA
  • DESKA DO PRASOWANIA
  • SALON SAMOCHODOWY
  • SAMOTNY SŁOWIK
  • NIEBIESKI RYSUNEK
  • KAPUSTA NA BIGOS
  • SENNA SOWA
  • SPORTOWE SPODNIE
  • WYSŁANY LIST
  • WESOŁY PIESEK
  • SŁONA SAŁATKA
  • SMUTNY SUSEŁ
  • BOSA STOPA
  • NIEBIESKI DŁUGOPIS

Kolejne ćwiczenie: Powtórz zdania. Pamiętaj! Postaraj się, aby język nie wypadał między zęby.
Pokoloruj obrazki. Czy patrząc na nie, pamiętasz jakie było zdanie?

ĆWICZENIA SZEREGU SZUMIĄCEGO: SZ, Ż,CZ,DŻ

1. Powtórz wyrazy, wyrażenia i zdania z głoską SZ.
Pokoloruj obrazki. Czy patrząc na nie pamiętasz jakie było zdanie?
Pamiętaj! Ułożenie do głoski SZ: Czubek języka jest na „poduszce” wałku dziąsłowym , za górnymi zębami, buzia układa się jak do głoski O. Ćwicz przed lusterkiem.

2. Rozwiąż zagadki:
A. Czym jestem gładki, czy w paski lub w kratki nie brudź mi rogów, nie brudź okładki. (zeszyt)
B. Łatwą zagadkę powiem: dom, gdzie uczą się uczniowie. (szkoła)
C. Mała, szara, nocą zbiera okruszki, jest świetnym rymem do wyrazu szyszka. Już wiesz na pewno to mała …. (myszka).
D. Jaka to dziewczynka ma roboty wiele, a na pięknym balu gubi pantofelek? (Kopciuszek)

3. Czy uda Ci się odgadnąć jaki wraz kryje się w tym rebusie. Poproś rodzica o pomoc.

Podpowiedź …. To pyszne ciasto z jabłkami.

RÓZNICOWANIE SZEREGÓW

1. Powtórz wyrazy:
SZALIK, KALOSZE, KAPELUSZ, SKARPETKI, RAJSTOPY, SPODNIE, SZUFLADA, KOSZULA, PASEK, CZAPKA, SUKIENKA, PŁASZCZ.
2. Przeczytaj wraz z rodzicem opowiadanie „Szafa”. Wstaw w miejsce obrazków odpowiednie słowo. Pamiętaj o tym, aby poprawnie odmienić wyraz i dobrać odpowiednią liczbę przedmiotów.

2. Przeczytaj wraz z rodzicem opowiadanie ,, Sowy”. Spróbuj odgadnąć jaką głoskę wstawimy w kwadraty: jeżeli S – pokoloruj go na czerwono, jeśli SZ na zielono.

GŁOSKA R
1. Ćwiczenia d-dziąsłowego
Weź lusterko. Wymawiaj szybkie, krótkie D dotykając czubkiem o wałek dziąsłowy.
Przy wymawianiu jak najszybciej d dziąsłowego drażnimy ( robimy zygzaki) palcem dziecka czubek języka od dołu – wychodzi wtedy wibracja „ sztuczne r”.

2. Naśladuj tajny szyfr. Powtórz sylaby.
Pamiętaj! Wypowiadaj zbitki TR jak TD (wypowiadamy T, następnie szybko D z DRAŻNIENIEM CZUBKA JĘZYKA) postaraj się by język nie opadał do dołu). Ćwicz przed lusterkiem.

atra, atro, atre, atru, atry,
adra, adro, adre, adru, adry
otra, otro, otre, otru, otry,
odra, odro, odre, odru, odry,
etra, etro, eter, etru, etry,
edra, edro, eder, edru, edry,
utra, utro, utre, utru, utry,
udra, udro, udre, udru, udry
ytra, ytro, ytre, ytru, ytry,
ydra, ydro, ydre, ydru, ydry.

3. Powtórz zdania. Spróbuj narysować do nich ilustracje.
Pamiętaj! Wypowiadaj zbitki TR jak TD (wypowiadamy T, następnie szybko D z DRAŻNIENIEM CZUBKA JĘZYKA) postaraj się by język nie opadał do dołu). Ćwicz przed lusterkiem.

  • Strażak niesie drabinę .
  • Na drodze leży drut.
  • Siostra kupiła truskawki .
  • Po futrynie chodzi biedronka .
  • Na strychu wisi futro .
  • Czeka nas trudna droga .
  • Po drugiej stronie jest wiatrak .
  • Patryk stroi struny gitary .
  • Trener założył dres .

 

WSPOMAGANIE ROZWOJU MOWY

1. Powtórz wyrażenia z dymków. BU! Ciiii. UFF, UPS, HEJ!, CO?, NOC, ALBO! BU! HAHA! AAA! FU! OJ! E TAM! JUPI!
Spróbujcie wcielić się w role.
Pokoloruj obrazki.

– O! Jest i nasz MI. Zaraz ją wystraszę
– BU!
CIII… Jelonku BO. To jest las. W lesie nie można krzyczeć.
UPS .. – powiedział BO. Zapomniałem!
UFF! Całe szczęście, że nie wystraszyłeś innych zwierząt, odetchnęła MI.

FUJ, Jabłuszko JA, co Ty tutaj masz? To robaczek! – powiedziała Gruszka GU.
OJ.. – posmutniało JA. Jestem teraz takie brzydkie.
E TAM! Dla mnie i tak jesteś najlepszym przyjacielem JA.
JUPI! – krzyknęło radośnie JA! A Ty moją najlepszą przyjaciółką GU!

2. Poznajemy czasowniki JE , PIJE. Budujemy zdania proste.
a) Wytnijcie obrazki z czasownikami oraz ramki ze zdaniami.
b) Najpierw wskazując obrazek mówimy:
1. Zobacz, to Ala. Ala je. 1. Zobacz tu jest Ala. Ala pije.
c) Połóż ramki [To jest Ala, Ala je/pije] pod obrazkami. Następnie wspomagając się ruchem palca dziecka dotykamy kolejno:
1. To jest Ala. 2. Ala je. Lub 1. To jest Ala. 2. Ala pije.
d) Rozłóż ramki [Co robi Ala? Ala je/pije]. Następnie zadajemy pytanie: Kto to jest? Co robi Ala?.
Odpowiadamy wskazując odpowiednie ramki: To jest Ala. / Ala JE / Ala PIJE.
e) Zadaj dziecku pytanie: Kto to jest? Co robi Ala? Zobacz, czy będzie potrafiło:
– pokazać odpowiednie ramki,
– odpowiednio odpowiedzieć na pytanie,
– zbudować zdanie proste.

KTO TO?

TO

ALA

CO ROBI ALA?

ALA

JE

ALA

PIJE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ĆWICZENIA SŁIUCHOWE




1. Spróbuj odgadnąć co to jest za zwierzę. Czy znasz ich odgłosy?
Wytnij ramki z nazwami zwierząt. Rozsyp i pomieszaj je na stole.
Następnie puść nagranie jeszcze raz. Odwróć się tyłem do ekranu. Spróbuj ułożyć odpowiednio kolejność zwierząt na nagraniu.

OWCA

ŚWINKA

KOT

PIES

KOZA

KOGUT

KACZKA

INDYK

KOŃ

GĄSKA

KURA

KROWA

 

ZGADYWANKI

Przed nami Święta Wielkiej Nocy. Związane są z nią tradycje, powszechne symbole oraz pyszne potrawy. Zagadki ukrywają ich nazwy.

1. Spróbuj odgadnij co kryją zagadki.

Co to za gałązka,
co kotków ma bez liku
i chociaż nie zamruczy –
miła jest w dotyku?

Ukrywa w Wielkanoc słodkości różne,
więc każde dziecko na niego czeka.
Zobaczyć go jednak – wysiłki to próżne,
bo on susami – kic! Kic! Ucieka.

Potulne zwierzątko
z masła ulepione,
małą chorągiewką
wdzięcznie ozdobione.

Mały, żółty ptaszek
z jajka się wykluwa,
zamiast piór ma puszek,
więc jeszcze nie fruwa.

 

 

Terapia psychologiczna – Marta Wilman:

 

Propozycje ćwiczeń rozwijające umiejętności społeczne i komunikacyjne u dzieci

  1. Zwiększanie samodzielności dziecka angażując je w codzienne czynności, np. podczas mycia, ubierania się, jedzenia, przygotowywania posiłków, segregowania ubrań, prania, składania ubrań, sprzątania pokoju.

Rodzice mogą wyznaczyć dziecku drobne obowiązki – początkowo mogą być wykonywane co kilka dni, np. podczas roznoszenia sztućców dziecko musi położyć łyżkę przy każdym talerzu, posprzątać jakiś mały fragment przestrzeni w domu. Ważne jest żeby każdy z członków rodziny miał wyznaczone swoje zadania.

  1. Zabawa

Dla dzieci młodszych:

Zabawa samochodem, przewożenie klocków (czy też innych przedmiotów) w ciężarówce z jednej części pokoju na drugą.

Zabawy z lalkami i maskotkami: karmienie lalek, ubieranie, kładzenie do łóżka, itp.

Budujemy konstrukcje z klocków, też, np. zagrodę dla zwierząt, garaż dla samochodów, itp.

Wykonujemy z plasteliny np. jedzenie: kotlety, ziemniaki, kiełbaski, pizzę itp.

Pokazujemy dziecku zabawę w gotowanie, u lekarza, w sklepie, u mechanika samochodowego.

Jeśli dziecko samo nie potrafi wymyślić zabawy, rodzić może mu pomóc ustalając jego rolę w zabawie.

Dla dzieci starszych:

Organizujemy dziecku zabawy tematyczne, np. u lekarza, w sklepie, na palcu zabaw, u fryzjera, w domu, w autobusie, w łazience (używajmy typowych dla danej sytuacji zachowań, zwrotów grzecznościowych). Możemy do tego wykorzystać książeczki i powtórzyć w zabawie scenariusz książki (lub jej fragment). Do przedstawiania sytuacji wykorzystajcie maskotki, ludziki, np. z klocków lego, pacynki (można je wykonać samodzielnie ze starych skarpetek czy rękawiczek ). W trakcie zabawy warto zamieniać się rolami.

Grajcie z dziećmi w gry planszowe, domino, Piotrusia, warcaby, Memo.

  1. Doskonalenie mowy i komunikacji z dzieckiem.

Podczas różnych aktywności podejmowanych w domu nazywanie ich, przedmiotów im towarzyszących, określanie ich cech oraz przeznaczenia.

Wprowadzamy zadania polegającą na wypełnianiu przez dziecko poleceń: np. przynieś misia, zanieś tacie auto, wrzuć klocek do przyczepy, wyjmij piłkę z pudełka.

Stawiamy atrakcyjne dla dziecka przedmioty na półce, tak żeby zachęcić je do proszenia o przedmiot wskazując je palcem lub podając jego nazwę.

Podczas czytania książek, opowiadamy dziecku treść ilustracji językiem dostosowanym do możliwości dziecka. Podczas czytania wskazujemy dziecku wybrane fragmenty przedstawionej rzeczywistości i wypowiada ich nazwy. Zadaje dziecku pytania: „Kto to?”, „Co to?” Gdzie jest dziewczynka”, „Pokaż”.

Jeśli dziecko opanowało już te umiejętności zadajemy bardziej skomplikowane pytania o czynności i cechy przedmiotów, tj. wielkość, kolor, cechy osób (wesoły, smutny, zły).

Potem zadajemy pytania o przyczynę zadając dziecku pytania Dlaczego? Z jakiego powodu? (Dlaczego chłopiec jest smutny? Dlaczego dziewczynka się uśmiecha i macha ręką? Dlaczego tata daje mamie kwiatki?) Jeśli dziecko zadaje pytania Dlaczego? wyjaśniamy dziecku relacje między zdarzeniami, zjawiskami.

Podczas czytania sprawdzamy rozumienie przez dziecko tekstu. Pytamy dziecko o bohaterów i wydarzenia z książki (np. Kto bawi się z Krzysiem? Co kupił Paweł? Co robi Kasia?). Pytamy też o związki przyczynowo – skutkowe np. Dlaczego Maja poszła do lekarza? Dlaczego Jaś nie mógł iść na urodziny kolegi?).

 

Ćwiczenie podstawowych umiejętności społecznych u małych dzieci.

Umiem dzielić się zabawkami”

  1. Pokażcie dziecku zdjęcia oraz przeczytajcie podpisy do każdego z nich.
  2. Pobawcie się z dziećmi w wymianę zabawek (używajcie zwrotów typowych dla danej sytuacji, np.: „Czy mogę pobawić się Twoją zabawką?”, „Czy możemy się wymienić?”, „Czy mogę już moją zabawkę”, itp. Używajcie zwrotów grzecznościowych „Proszę”, „Dziękuję”).
  3. Możecie też powiedzieć swojemu dziecku, że jeśli nie chce komuś dać swojej ulubionej zabawki, to może podzielić się inną (taką sytuację też możecie przećwiczyć, podpowiedzcie dziecku, co może wtedy powiedzieć koledze/koleżance, np. „Mogę Ci dać inną zabawkę” „Chcesz się pobawić (czymś innym)”.

 

 

 

 

Ćwiczenia umiejętności rozpoznawania, nazywania emocji (4-5 lat)

Możecie wydrukować stronę lub poprosić dziecko o wskazanie prawidłowej „emotki”

Pytania

  1. Jaki jest chłopiec/dziewczynka?
  2. Co Ciebie cieszy, kiedy Ty jesteś wesoły (smutny, kiedy się złościsz)? Możecie sami przypomnieć dziecku sytuacje z jego życia, w których odczuwało daną emocję.

Ćwiczenia umiejętności rozpoznawania emocji oraz sytuacji im towarzyszących. (6-7 lat)

  1. Pokażcie dzieciom zdjęcia.
  2. Zapytajcie przy każdym zdjęciu, co może czuć osoba na fotografii. (Jeśli dziecko nie umie odpowiedzieć, podpowiedzcie mu).
  3. Zapytajcie o przyczynę emocji, np. „ Dlaczego dziewczynka jest smutna?”, „Co takiego zaskoczyło dziewczynkę”, „Co może oglądać ten pan, który wygląda na wystraszonego?”, „Co nudzi chłopca?”, itp.

 

Terapia pedagogiczna – Edyta Mosheqaj:

WIOSNA,WIOSNA, WIOSNA ACH TO TY!

Rozwijanie samodzielności dziecka

  1. Obejrzyj bajkę „Wiosenne porządki” z serii: Bolek i Lolek.

https://www.youtube.com/watch?v=_p-y7AcRvJo

Większość dzieci dba o czystość i porządek w swoim domu. A co jeszcze można zrobić wiosną wspólnie z rodzicami?

  • Spróbuj przygotować wiosenne kanapki! Przygotujcie: chleb, masło, plastikowy bądź bezpieczny nożyk do smarowania, deskę do krojenia. Użyjcie takich warzyw jak: sałata, rzodkiewka, szczypiorek, pomidor, ogórek, papryka, rzeżucha, zioła lub inne produkty dostępne w domu. Dzieci wspólnie z rodzicami myją warzywa. Dzieci samodzielnie smarują chleb masłem. Rodzice kroją warzywa, a dzieci układają kompozycje. Przy okazji utrwalamy nazwy warzyw i poznajemy ich smaki (słodki, słony, gorzki, kwaśny, ostry). Smacznej zabawy!

  • Wykonaj prosty eksperyment! Wspólnie z rodzicami załóżcie hodowlę rzeżuchy lub szczypiorku.

Poszerzanie zasobu wiedzy o otaczającym środowisku

1.Obejrzyj film „Zwiastuny wiosny”

  1. Wymień nazwy wiosennych kwiatów.

  2. Wymień nazwy ptaków powracających z ciepłych krajów.

Komunikacja i mowa

1.Opisz treść obrazka za pomocą zdań. Rozpoczynamy od zdania „Na tym obrazku widzę…”.

Rowijanie myślenia matemetycznego

1.Połącz w pary i policz, ile jest par obrazków (3 lata)

2. Policz, a następnie w wyznaczonym miejscu naysuj tyle kresek, ile jest przedmiotów w danym zbiorze (4-5 lat).

3.Rozwąż zadania i zapisz działanie (6 lat).

  • Na brzozie siedziało pięć słowików oraz trzy jaskółki. Ile wszystkich ptaków siedziało na brzozie?

  • Nad stawem siedziało dziesięć żabek. Cztery żabki wystraszyły się bociana i wskoczyły do wody. Ile żabek pozostało na brzegu?

Motoryka mała

1.Wykonaj motyla i żabkę z papieru (3-6 lat).

Źródło: Andrea Müh,Wielka księga papierówych cudów,str. 72-73

Percepcja słuchowa:

1. Klaskanie w rytm piosenki. Można użyć dostępnych w domu instrumentów (wiek: 3 lata).

2. Podziel wyrazy na sylaby (analiza sylabowa) i określ ich ilość, np. wyraz „samolot”, podział na sylaby: „sa-mo-lot”, ilość: 3 sylaby. Wyjaśniamy dziecku niezrozumiałe słowa (wiek: 4 lata).

  • ptak
  • szpak
  • las
  • grabie
  • pole
  • kwiatek
  • palma
  • tulipan
  • łopata
  • nasiona
  • sadzonki
  • nowalijki

3. Połącz sylaby w wyrazy (synteza sylabowa). Np. sylaby: ma-ma, wyraz: „mama”. Wyjaśniamy dziecku niezrozumiałe słowa (wiek: 4 lata).

  • ba-zie
  • kro-kus
  • mo-tyl
  • za-wil-ce
  • sa-san-ki
  • o-wa-dy
  • po-rząd-ki
  • po-moc-ni-cy

4. Wysłuchaj głoski w nagłosie i wygłosie wyrazu. Wyjaśniamy dziecku niezrozumiałe słowa. (wiek: 5 lat).

Ćwiczenie 1: Wysłuchaj głoski w nagłosie wyrazu, czyli jaką głoskę(literkę) słyszysz na początku wyrazu, np. osa-o ; but-b (by); cebula-c (cy). W punkcie pierwszym znajdują się samogłoski (a,e,i,o,u,y), w punkcie drugim spółgłoski (b,c,ć,d,f,g,h,j,k,l,m,n,p,r,s,ś,t,w,z,ź,ż).

  • Anglia, alarm, Alina, Estonia, esperanto, encyklopedia, irys, Ireneusz, imbir, opłata, okap, ostrygi, upiór, usta, utrudnienie, alergia, emeryt, igrzyska, ostroga, ulewa.
  • Bratek, blizna, cynamon, cytat, ćwikła, ćwiek, dąb, delfin, figle, frytki, głowa, gama, hiena, historia, jajko, jama, krokus, kaczeńce, lilia ,las, marmolada, mleko, nowość, nalepka, pierwiosnek, plotka, ryba, rak, sałata, sadzonki, ściana, ścisk, tęcza, tratwa, wrona, wiosna, złoto, zlew, źdźbło, żniwa, żar.

Ćwiczenie 2: Wysłuchaj głoski w wygłosie wyrazu, czyli jaką głoskę (literkę) słyszysz na końcu wyrazu, np. osa-a; but-t(ty). W punkcie pierwszym znajdują się spółgłoski (b,c,ć,d,f,g,h,j,k,l,m,n,ń,p,r,s,ś,t,w,z,ź,ż), w punkcie drugim samogłoski (a,e,i,o,u,y).

  • ślub, koc, kochać, ślad, autograf, próg, druh, tramwaj, kruk, mol, sztorm, ogon, słoń, okop, bazar, kłus, karaś, szpagat, żuraw, pokaz, kniaź, pejzaż.
  • krata, mata , wspaniałe, śliczne, baloniki, farbki, boso, mokro, kranu, nowemu, koty, psoty.

5. Dokonaj analizy-syntezy głoskowej wyrazu. Wyjaśniamy dziecku niezrozumiałe słowa. (wiek: 6 lat)

Ćwiczenie 1. Synteza głoskowa wyrazu. Rodzic odczytuje wyrazy poniżej „po głosce”, zadaniem dziecka jest dokonanie syntezy (połączenie głosek w wyraz), np. m-a-m-a, synteza: mama.

C-a-l

C-a-b

C-ł-o

C-m-o-k

C-a-ł-u-s

C-e-g-ł-a

C-e-l-i-n-a

C-y-t-r-y-n-a

C-y-n-a-m-o-n

C-e-g-i-e-l-n-i-a

Ćwiczenie 3. Analiza głoskowa wyrazu. Rodzic odczytuje wyrazy. Zadaniem dziecka jest dokonanie analizy głoskowej (podział wyrazu na głoski), np. mama, analiza: m-a-m-a.

Cal

Cab

Cło

Cmok

Całus

Cegła

Celina

Cytryna

Cegielnia