tydzień nr 4

= = KONKURS = =

Zestaw ćwiczeń na tydzień nr 4, tj. od 06.04.2020 r. do 10.04.2020 r.

Terapia logopedyczna – Agata Łukaszewicz:

ĆWICZENIA ODDECHOWE

1. MECZ – do zabawy potrzebujemy 2 graczy.
Kładziemy piłkę (do ping-ponga, zrobioną z kartki lub waty).
Staramy się rozegrać mecz dmuchając na piłkę (wdech- NOS, wydech – BUZIA). Kto potrafi strzelić GOLA!?
Wygrywa osoba, której uda się strzelić jak największą liczbę bramek.
Czas: ok. 15 min na jedną rundę.
Powodzenia!


ĆWICZENIA ARTYKULACYJNE

  1. Ćwiczenia języka – ważna sprawa. Do wspólnego ćwiczenia zapraszają Was Smerfy.
    Pamiętaj! Wykonuj je powoli, dokładnie przed lusterkiem, tak, byś mógł widzieć czy na pewno dobrze to robisz.

        1. Wyciągnij język na brodę jak najdalej.
        2. Przytrzymaj ołówek/kredkę/słomkę między wargą górną a nosem tworząc „wąsy”.
        3. Dotnij językiem do nosa.
        4. Czyść zęby na górze i na dole.
        5. Oblizuj wargi na górze i na dole.
        6. Ułóż język za dolnymi zębami i trzymamy licząc do 10.
        7. Załóż dolne zęby na górną wargę.
        8. Załóż dolną wargę na górną wargę.
        9. Załóż górną wargę na dolną wargę.
        10. Załóż górne zęby na dolną wargę.
        11. Opierając czubek języka o dolne zęby, unieś środek języka jak najwyżej tworząc „koci grzbiet”.
        12. Ułóż język za górnymi zębami na „poduszce” wałku dziąsłowym i przytrzymaj licząc do 10.

ĆWICZENIA SZEREGU SYCZĄCEGO: S,Z,C,DZ

1. Powtórz wierszyk z głoską S.

Kotki
Oto domek niski. Stoją pod nim miski.
Kotki mleko piją, potem miski myją.
Na pniu gałązki wyrosły malutkie.
Na nich pąki w brązowiutkiej skórce.
Z pąków tych listki do słonka wędrują.
I wraz z jaskółkami wiosnę nam zwiastują.

Osa
Bzyka, bzyka mała osa.
Bzyka osa koło nosa.
Co więc zrobię z tym natrętem?
Klasnę w ręce i odpędzę

  1. Jak powstaje głoska Z: 1. Zaparkuj językZA dolnymi zębami.
    2. Uśmiechnij się od ucha do ucha.
    3. Zamknij „garaż”, czyli zamykamy buzię i zwieramy zęby.
    4. Włącz „alarm”, czyli wydychamy powietrze i dodajemy dźwięczne „yy” tworząc
    zzzzzz.
  1. Pamiętaj! Ułożenie do głoski Z: Język ułożony jest płasko, za dolnymi zębami (nie wysuwa się między zęby!). Ćwicz przed lusterkiem.
    ZA, ZE, ZO, ZU, ZY
    AZA, EZE, OZO, UZU, YZY
  1. Zagraj w grę. Powtórz wszystkie wyrazy z gry i nazwij obrazki z głoską Z.
    Pamiętaj!
    Ułożenie do głoski Z: Język ułożony jest płasko, za dolnymi zębami (nie wysuwa się między zęby!). Ćwicz przed lusterkiem.

    Następnie rzuć kostką. Przeczytaj słowo i odszukaj obrazek. Pokoloruj go na niebiesko. Następna osoba robi dokładnie to samo, kolorując obrazek na czerwono. Policz, ile macie niebieskich (czerwonych) obrazków. Wygrywa ten, kto ma ich najwięcej!
    Dobrej zabawy

ĆWICZENIA SZEREGU SZUMIĄCEGO: SZ,Ż,CZ,DŻ

  1. Przeczytaj i powtórz wierszyki z głoską SZ.
    Pamiętaj!
    Ułożenie do głoski SZ: Czubek języka jest na „poduszce” wałku dziąsłowym , za górnymi zębami, buzia układa się jak do głoski O. Ćwicz przed lusterkiem.

Szara myszka”

Szara myszka w szafie mieszka
a na imię ma Agnieszka.
Ma w szufladzie trzy koszule,
kapelusze, szelki, sznurek.
Grywa w szachy, pisze wiersze,
tuszem robi szlaczki pierwsze.
Chętnie szynkę je i groszek,
kaszę, gulasz, gruszek koszyk.

Szymon”

Szedł raz Szymon do Koluszek.
By szukać wujaszka,
który jako kominiarz
pracował na daszkach.
Poszedł najpierw do Janusza.
Ponoć znał wujaszka,
który jako kominiarz
pracował na daszkach.

2. Głoska Ż/RZ. Wypowiadamy SZ + dodajemy dźwięczny głos „yy”, dający nam Ż.

2. Powtórz sylaby z głoską RZ/Ż.
Pamiętaj! Ułożenie do głoski RZ: Czubek języka jest na „poduszce” wałku dziąsłowym , za górnymi zębami, buzia układa się jak do głoski O. Ćwicz przed lusterkiem.

ŻA, ŻE, ŻO, ŻU, ŻY, ŻI

AŻA, EŻE, OŻO, UŻU, YŻY, IŻI

3. Znajdź i pokoloruj na taki sam kolor zajączki, które mają taką samą sylabę. Wyraźnie powtórz sylaby.

 

RÓŻNICOWANIE GŁOSEK SZEREGÓW

  1. Popatrz na obrazki z głoską CZ i C. Spróbuj je nazwać.
    Wydrukuj i wytnij obrazki mieszając je.
    Spróbuj położyć obrazek do odpowiedniego koszyczka.

GŁOSKA R

  1. Ćwiczenia języka.
    – Przeciskaj język przez maksymalnie zbliżone do siebie zęby.
    – Kląskaj jak konik. Wolno, następnie coraz szybciej.
    – Przesuwaj czubek języka po podniebieniu (od zębów w głąb jamy ustnej).
    – Wysuń szeroki język z buzi nie dotykając zębów (jama ustna szeroko otwarta).

– Pomaluj „ poduszkę” wałek dziąsłowy miodem lub czekoladą. Czubkiem języka postaraj się zlizać słodkości z „zaczarowanego miejsca”.
– Zassij landrynkę najmocniej jak potrafisz między językiem a „poduszka” wałkiem dziąsłowym.

  1. Kurczaki potrafią bardzo szybko biegać. Przeczytaj sylaby i powtórz. Staraj się wykonać to jak najszybciej przeskakując z obrazka na obrazek tak, jak szybko biega kurczaczek KR.
    Pamiętaj! Wypowiadaj zbitki KR jak KD (wypowiadamy K, następnie szybko D z DRAŻNIENIEM CZUBKA JĘZYKA) postaraj się by język nie opadał do dołu). Ćwicz przed lusterkiem.

 

 

3. Naśladuj tajny szyfr. Powtórz sylaby.
Pamiętaj! Wypowiadaj zbitki KR jak KD (wypowiadamy K, następnie szybko D z DRAŻNIENIEM CZUBKA JĘZYKA) postaraj się by język nie opadał do dołu). Ćwicz przed lusterkiem.

akra, akro, akre, akru, akry,
okra, okro, okre, okru, okry,
ekra, ekro, ekre, ekru, ekry,
ukra, ukro, ukre, ukru, ukry,
ykra, ykro, ykre, ykru, ykry,

4. Odszukaj wyrazy ze zbitką głoskową – KR.
Zaznacz je pętelką. Poproś o pomoc rodzica.
Pamiętaj! Wypowiadaj zbitki KR jak KD (wypowiadamy K, następnie szybko D z DRAŻNIENIEM CZUBKA JĘZYKA) postaraj się by język nie opadał do dołu). Ćwicz przed lusterkiem.

5.Powtórz wyrazy.
Pamiętaj! Wypowiadaj zbitki KR jak KD (wypowiadamy K, następnie szybko D z DRAŻNIENIEM CZUBKA JĘZYKA) postaraj się by język nie opadał do dołu). Ćwicz przed lusterkiem.

KRAWAT, KRAN,
KREDKI, KRESKA,
KRĘGLE, KRĘCZ,
KRĄŻOWNIK, KRĄŻENIE,
KROPKA, KROWA,
KRÓLIK, KRÓL,
KRYSZTAŁ, KRYZA.

WSPOMAGANIE ROZWOJU MOWY

1. Wytnijcie i rozsypcie obrazki. Ułóżcie w kolejności:
A. Pisankę, która jest nie pomalowaną, ustawiając kolejne domalowane elementy, aż do pisanki skończonej.
Wskaż pisankę brzydką – niepomalowaną (O! To brzydka!) i pisankę ładną (O! Ta ładna!). Zadaj pytanie?
– Która pusta? Która gotowa?
Dziecko odpowiada – Ta brzydka/ta ładna i wskazuje palcem.
B. Pisanki od największej do najmniejszej. Wskaż pisankę najmniejszą (A! Ta mała) oraz największą (A! Ta duża). Zadaj pytanie?
– Która mała? Która duża?
Dziecko odpowiada – Ta mała/ta duża i wskazuje palcem.
C. Koszyczki od pustego do pełnego. Wskaż koszyczek pusty (E! To pusty) oraz pełny (A! To pełny). Zadaj pytanie?
– Który pusty? Który pełny?
Dziecko odpowiada – To pusty/To pełny i wskazuje palcem.
D. Pisanki od najjaśniejszego do najciemniejszego. Wskaż pisankę jasną (E! To jasny) oraz ciemną (A! To ciemna). Zadaj pytanie?
– Który jasny? Który ciemny?
Dziecko odpowiada – To jasny/To ciemny i wskazuje palcem.

ZAGADKI NA WIELKANOC
Wielkimi krokami zbliżają się Święta Wielkiej Nocy. Są już tuż tuż. A czy Ty, znasz wszystkie świąteczne tradycje, ozdoby, dania? Sprawdźmy! Co to jest? :

Wielkanocna zupa,
w niej kiełbaska pływa.
Jest tam też jajeczko,
żółte jak słoneczko.

Leży w koszyczku
pięknie wystrojone,
malowane, pisane,
drapane lub kraszone.

Jeden taki dzień
w całym roku mamy,
że gdy nas obleją,
to się nie gniewamy.

Wyrośnięta pani,
lukrem jest polana.
Na świątecznym stole
pyszni się od rana.

Kiedy się w Wielkanoc
jajkiem wymieniamy,
mówiąc miłe słowa,
bliskim je składamy.

 

 

 

Terapia psychologiczna – Marta Wilman:

Rozmowa z dzieckiem – tydzień nr 4:

Instrukcja:

  1. Przeczytaj swojemu dziecku polecenie i poproś o wykonanie ćwiczenia.
  2. Do narysowania tego, co jeszcze chciałoby robić Twoje dziecko podczas świąt Wielkanocnych może również użyć do białej

   

Ćwiczenia rozwijające rozumienie emocji

Rozwijanie myślenia przyczynowo- skutkowego.

Dziecko wycina obrazki i układa z nich historyjkę. Na początek historyjkę 4-obrazkową, następnie 6-obrazkową.

 

Ćwiczenia rozwijające kreatywność i wyobraźnię dziecka

 

2. Zajączek ze skarpetki. Wykonaj z dzieckiem pracę zgodnie z instrukcją zamieszczoną na filmie. Następnie porozmawiaj z dzieckiem, czy zrobiona przez niego praca podoba mu się? Jakie inne zwierzątko można zrobić ze zwykłej skarpetki?

 

Ćwiczenia rozwijające umiejętności emocjonalno- społeczne

Ćwiczenie 1.

Przeczytajcie dziecku instrukcję na karcie pracy, poproście o jej wypełnienie. Gotowa karta może stać się początkiem fascynującej rozmowy na temat emocji towarzyszących świętom. Możecie zapytać swoje dziecko dlaczego wybrały taką odpowiedź, np. „Dlaczego święta wielkanocne kojarzą się z radością/miłością/smutkiem?

Ćwiczenie 2.

Przeczytajcie dziecku polecenie oraz poproście o wykonanie ćwiczenia. Karta może służyć jako „lista zadań” dla dziecka i Ciebie na wspólne spędzenie czasu przed świętami.

Dla chętnych gra ruchowa na Wielkanoc dla całej rodziny.

Link do gry:

https://wordwall.net/embed/0eaf763bf79c4b279684c75556e0ef05?themeId=52&templateId=8

Instrukcja do gry:

  1. Zakręć kołem wciskając myszką przycisk „Spin It”
  2. Wykonaj zadanie.
  3. Jeśli chcemy zakręcić kołem jeszcze raz, wciskamy przycisk „Resume”
  4. Kolejność w grze zgodna z ruchem wskazówek zegara.
  5. W tej grze nie ma wygranych i przegranych.

 

 

Terapia pedagogiczna – Edyta Mosheqaj:

Pisanki, baranki…już Wielkanoc!

Poszerzanie zasobu wiedzy o otaczającym środowisku

1.Obejrzyj bajkę „Wielkanocy Kurczaczek” (3-4 lata) oraz film „Zwyczaje wielkanocne”

(5-6 lat). Następnie wymień zwyczaje związane z Wielkanocą.

2.Przyporządkuj nazwy do odpowiednich obrazków:

PALMA, ŚWIĘCONKA, BABKA, ŚNIADANIE, ZAJĄCZEK, ŚMIGUS-DYNGUS, PISANKI, POCZTÓWKA

   

 

3.Obejrzyj program edukacyjny „Wielkanoc” z serii Domowe Przedszkole.

Rozwijanie myślenia matematycznego

1.Policz gniazda i jajka. Połącz w pary te gniazda, w których jest tyle samo jajek (wiek: 3 lata)

2. Policz, a następnie w wyznaczonym miejscu narysuj tyle kresek, ile jest przedmiotów w danym zbiorze (wiek: 4-5 lat).

3.Rozwąż zadania i zapisz działanie (wiek: 6 lat).

  • Mama do wielkanocnego koszyka włożyła trzy jajka w kolorze czerwonym oraz cztery jajka w kolorze niebieskim. Ile razem znajduje się jajek w koszyku?

  • Po podwórku chodziło dziewięć kur. Cztery kury wystraszyły się lisa i skryły się w kurniku. Ile kur pozostało na podwórku?

Orientacja na kartce papieru

1.Wykonaj kartę pracy (4-6 lat).

Usprawnianie manualne

1.Kolorowy obrazek wielkanocny (wiek: 3-6 lat).

2.Ptak na jajku (wiek: 4-6 lat).

3. Zajęcze gniazdo (wiek: 5-6 lat).

 

4. Kurza rodzina (wiek: 5-6 lat).

1.Pokoloruj pisankę według własnego pomysłu (3-4 lata).

2. Rysuj szlaczki po śladzie (ołówkiem), następnie pokoloruj pisankę kredkami (5-6 lat).

Pamiętaj o prawidłowym uchwycie narzędzi pisarskich i stosowaniu nakładki korygującej!

Percepcja słuchowa

1.Klaskanie w rytm piosenki. Proszę zwrócić uwagę na zmianę tempa: szybko-wolno (3 lata).

2. Podziel wyrazy na sylaby (analiza sylabowa) i określ ich ilość, np. wyraz „samolot”, podział na sylaby: „sa-mo-lot”, ilość: 3 sylaby. Wyjaśniamy dziecku niezrozumiałe słowa (wiek: 4 lata).

• sól

• chrzan

• palma

• jajko

• zając

• święconka

• śniadanie

• mazurek

• polewanie

• kosz

• kurczak

• baranek

3. Połącz sylaby w wyrazy (synteza sylabowa). Np. sylaby: ma-ma, wyraz: „mama”. Wyjaśniamy dziecku niezrozumiałe słowa (wiek: 4 lata).

• ku-ra

• kur-czak

• Wiel-ka-noc

• pi-san-ki

• bab-ka

• ko-szyk

• kra-szan-ki

• po-le-wa-nie

4. Wysłuchaj głoski w śródgłosie(w środku) wyrazu (wiek: 5 lat). Zadajemy pytania dziecku. Zadaniem dziecka jest udzielenie odpowiedzi: TAK lub NIE.

  • Czy w środku wyrazu WIELKANOC słyszysz głoskę „l”?
  • Czy w środku wyrazu ŚNIADANIE słyszysz głoskę „d”?
  • Czy w środku wyrazu MAZUREK słyszysz głoskę „z”?
  • Czy w środku wyrazu PALMA słyszysz głoskę „m”?
  • Czy w środku wyrazu KOSZYK słyszysz głoskę „f”?
  • Czy w środku wyrazu KURCZAK słyszysz głoskę „d”?
  • Czy w środku wyrazu BARANEK słyszysz głoskę „r”?
  • Czy w środku wyrazu RZEŻUCHA słyszysz głoskę „ż”?
  • Czy w środku wyrazy PISANKA słyszysz głoskę „e”?

5.Dokonaj analizy-syntezy głoskowej wyrazu. Wyjaśniamy dziecku niezrozumiałe słowa. (wiek: 6 l).

Ćwiczenie 1. Synteza głoskowa wyrazu. Rodzic odczytuje wyrazy poniżej „po głosce”, zadaniem dziecka jest dokonanie syntezy (połączenie głosek w wyraz), np. m-a-m-a, synteza: mama.

• S-ó-l

• K-o-sz

• Ch-rz-a-n

• W-o-d-a

• J-a-j-k-o

• P-a-l-m-a

• P-i-s-a-n-k-a

• M-a-z-u-r-e-k

• P-o-cz-t-ó-w-k-a

• Ś-w-i-ę-c-o-n-k-a

Ćwiczenie 3. Analiza głoskowa wyrazu. Rodzic odczytuje wyrazy. Zadaniem dziecka jest dokonanie analizy głoskowej (podział wyrazu na głoski), np. mama, analiza: m-a-m-a.

• Sól

• Kosz

• Chrzan

• Kura

• Zając

• Palma

• Kurczak

• Pisanka

• Baranek

Wesołych Świąt!