tydzień nr 7

Zestaw ćwiczeń na tydzień nr 7, tj. od 27.04.2020 r. do 01.05.2020 r.

Terapia logopedyczna – Agata Łukaszewicz:

ĆWICZENIA ODDECHOWE

Przygotuj:
– karton po chusteczkach/pudełko
– małe piłeczki lub kuleczki zrobione z chusteczek lub bibuły

Wytnij bok pudełka, tak by była ona dużą przestrzenią.
Ustaw pudełko bokiem.
Wszystkie piłki/kulki ustaw na całej długości pudełka na początku w odległości:
1 runda: 5 cm,
2 runda: 10 cm,
3 runda: 20 cm,
4 runda: 30 cm.
Weź wdech nosem i wydmuchnij powietrze buzią (układając usta jak do głoski u). Spróbuj wcelować prosto do bramki za jednym dmuchnięciem. Czy udało Ci się strzelić gola?
Zapisz ile punktów udało Ci się zdobyć .

ĆWICZENIA ARTYKULACYJNE

1. Weź lusterko. Powtórz ćwiczenia:
a. Osiołek
Szeroko rozciągamy usta mówiąc I, następnie ściągamy je mówiąc O. Postaraj się robić to jak najszybciej.
b. Lew
Szeroko ziewamy.
c. Konik
Kląskamy.
d. Kot
Prężymy język. Czubek języka opieramy o dolne zęby, a środek wyginamy do góry.
e. Dłonie.
Chuchamy na dłonie, tak, jakbyśmy mocno zmarzli w ręce. Wdech nosem – wydech wypowiadając – hu.
f. Rybka
Zaokrąglamy usta. Szybko je otwieramy u zamykamy tak rybka.

2. Artykulacyjne memory. Wytnij obrazki. Odwróć je na drugą stronę. Spróbuj znaleźć parę. Wykonuj ćwiczenia za każdym razem gdy odsłonisz kartę. Ćwicz przed lusterkiem.

 

ĆWICZENIA SZEREGU SYCZĄCEGO: S, Z, C, DZ.

1. Powtórz wyrażenia oraz zdania.
Pamiętaj!
Ułożenie do głoski C: Język ułożony jest płasko, za dolnymi zębami (nie wysuwa się między zęby!). Ćwicz przed lusterkiem.

– cały placek

– cukierki owocowe

– filcowy kocyk

– cudowny pałac

– lekcja tańca

– cenna cukiernica

– Kucyk galopuje po placu.

– Tata je gorącą kolację.

– Mama ceruje kocyk malca.

– Chłopiec ma na nitce latawiec.

– Patrycja wącha na łące kwiatki pachnące.

– Pani Celina pocałowała córkę na dobranoc.

– Klaun całe wakacje pracował w cyrku.

– Kamienica była na końcu ulicy Akacjowej.

– Kacper układa na półce cymbałki, klocki i kucyka.

– Na kocyku pod kwitnącą akacją był cętkowany kocur.

2. Przyjrzyj się uważnie obrazkom i nazwij przedmioty. Podpisy pod obrazkami ułatwiają ci to zadanie.
Posłuchaj zdań i powtórz.
Zastanów się i wybierz spośród przedmiotów tylko te, które uzupełniają zdania. Połącz je strztałką z właściwym zdaniem.
Pamiętaj! Ułożenie do głoski C: Język ułożony jest płasko, za dolnymi zębami (nie wysuwa się między zęby!). Ćwicz przed lusterkiem.

3. Poproś o przeczytanie zdań. Spróbuj odgadnąć co jest na obrazkach. Odmień rzeczowniki w prawidłowej formie gramatycznej.
Pamiętaj! Ułożenie do głoski C: Język ułożony jest płasko, za dolnymi zębami (nie wysuwa się między zęby!). Ćwicz przed lusterkiem.

ĆWICZENIA SZEREGU SZUMIĄCEGO: SZ, Ż, CZ, DŻ

  1. Nazwij obrazki.
    Powtórz wyrażenia oraz zdania.
    Czy potrafisz zapamiętać jakie były zdania patrząc na obrazki.
    Pamiętaj!
    Ułożenie do głoski CZ: Czubek języka jest na „poduszce” wałku dziąsłowym , za górnymi zębami, buzia układa się jak do głoski O.
    Ćwicz przed lusterkiem.

RÓŻNICOWANIE GŁOSEK

1. Powtórz głoski : Z, Ż, Ź, DZ, DŻ, DŹ. Połóż rękę na szyi. Czy czujesz drżenia?
A teraz powiedz głośno głoski S, SZ, Ś, C, CZ, Ć, czy teraz czujesz?

* Głoski dźwięczne – tam gdzie czujemy drżenia: Z, Ż, Ź, DZ, DŻ, DŹ.
Głoski bezdźwięczne – nie czujemy drżenia : S, SZ, Ś, C, CZ, Ć.

2. Wykonaj ćwiczenie WESOŁA ORKIESTRA.

3. Powtórz wyrazy:
dzwonek, dżokej, kukurydza, dżinsy, pędzel, dżdżownica, pieniądze, dżip, dzbanek, dżem, jędza, dżoker, rydze, dżin
Ćwicz przed lusterkiem.

Znajdź i policz ile jest:
dzwonków ……………….
dżokejów……………….
kukurydzy……………….
dżinsów……………….
pędzli ……………….
dżdżownic……………….
pieniędzy……………….
dżipów……………….
dzbanków ……………….
dżemów……………….
jędz……………….
dżokerów……………….
rydzy……………….
dżinów……………….
Każdą ilość zaznacz kreseczkami.

WSPOMAGANIE ROZWOJU MOWY

  1. To DUŻY , a to MAŁY. (Gestem wskazującym pokazujemy z dzieckiem obrazki dużego misia, następnie małego).
  2. Gdy już zapoznamy się z przymiotnikiem duży/mały pokaż palcem i zadaj pytanie: A ten? Duży czy mały? ( Dziecko wskazuje palcem i odpowiada: To duży lub To mały).
  3. Następnie naprzemiennie zadajemy pytania: A ten jest duży? (wskazując na mały)
    Dziecko zaprzecza: Nie, to mały.
    A ten jest duży? (wskazując na duży)
    Dziecko potwierdza: Tak, to duży.
  4. Popatrz na obrazki. Wykonajcie ćwiczenie zadając takie same pytania jak przy ćwiczeniu z misiami.

 

oraz do TYŁU (czyli jakbyśmy się przestraszyli i cofnęli się gwałtownie do tyłu).

– Czy umiesz skoczyć DO BOKU?
Spróbuj wykonać skok na PRAWY BOK oraz na LEWY BOK

– Wykonaj polecenia:
Mały skok do przodu.
Dwa skoki w prawą stronę.
Jeden skok w prawą stronę.
Mały skok do tyłu.
Dwa skoki w lewą stronę.
Jeden skok w lewą stronę.
Duży skok do tyłu.
Duży skok do przodu.

Udało się? Teraz poproś rodzica lub rodzeństwo, by wykonali ćwiczenie za Ciebie, a ty odgadnij, które z nich wykonują. Czy robią skok do tyłu, a może do przodu. Duży czy mały skok? Zaśpiewajcie wspólnie piosenkę o małych i dużych skokach.

ĆWICZENIA SŁUCHOWE

  1. Przygotujcie:
    3 Miski, łyżkę, małe ziarenka kawy (płatki do mleka), małe kuleczki (kamyki).
  2. Jaki głos?
    Do miski wsypujemy ziarenka kawy – delikatny, cichy dźwięk.
    Do drugiej kamyk – głośny dźwięk.
    O trzecią stukamy w dno – bardzo głośny dźwięk.
    Zapoznajemy dziecko raz z jednym dźwiękiem, potem z drugim potrząsając delikatnie zawartością miski oraz uderzając o dno łyżką.

Następnie ono siada do nas tyłem.
Na zmianę grzechoczemy raz jedną miską, raz drugą, a raz uderzamy o dno. Dziecko odgaduje który dźwięk usłyszało: delikatny (płatki/ziarenka) czy głośny (kamienie) czy uderzenie łyżką.
Następnie nazywa, czy dźwięk był cichy, głośny czy bardzo głośny.

  1. Które ucho?
    Raz podajemy dźwięk do jednego ucha, raz do drugiego. Dziecko odgaduje, które ucho słyszało dźwięk i jaki był to dźwięk, np.: lewe ucho – dźwięk cichy.
    * Uwaga! Gdy dziecko wykazuje wysoką nadwrażliwość na dźwięki zaczynamy bardzo daleko od ucha.
  2. Góra czy dół?
    Dziecko wstaje.
    Raz podajemy dźwięk nad głową dziecka, raz na wysokości stóp. Dziecko odgaduje, gdzie słyszało dźwięk i jaki on był, np.: dźwięk bardzo głośny, na górze (nad głową).
  3. Przód czy tył?
    Raz podajemy dźwięk na wysokości nosa, raz na wysokości potylicy. Dziecko odgaduje, gdzie słyszało dźwięk i jaki on był, np.: dźwięk głośny, z przodu.
    * Uwaga! Jeżeli dziecko wykazuje wysoką nadwrażliwość na dźwięki, podajemy je na wysokości brzucha i pleców.

ĆWICZENIA ROTACYZMU : GŁOSKA R

  1. Powtórz wiersz.
    Pamiętaj! Wypowiadaj zbitki WR jak WD (wypowiadamy W, następnie szybko D z DRAŻNIENIEM CZUBKA JĘZYKA) postaraj się by język nie opadał do dołu). Ćwicz przed lusterkiem.

“Wrona”

Proszę Pana, pewna wrona, na gawrona obrażona,

Do Wrocławia frunąć chciała, ale trasę zapomniała.

“Samej do Wrocławia smutno. Chyba bliżej będzie Kutno.

Zdążę jeszcze Wrocław schodzić i z gawronem się pogodzić”.

  1. Naśladuj tajny szyfr. Powtórz sylaby.
    Pamiętaj! Wypowiadaj zbitki FR jak FD (wypowiadamy F, następnie szybko D z DRAŻNIENIEM CZUBKA JĘZYKA) postaraj się by język nie opadał do dołu). Ćwicz przed lusterkiem.

afra, afro, afre, afru, afry,
ofra, ofro, ofre, ofru, ofry,
efra, efro, efre, efru, efry,
ufra, ufro, ufre, ufru, ufry,
yfra, yfro, yfre, yfru, yfry,

  1. Memory FR.
    Powtórz wyrazy:
    Frotka, Francja, fruwać, fregata, fretka, fryzjer, frak, frytki
    Wytnij obrazki i odwróć je. Spróbuj odnaleźć parę.

    Pamiętaj! Wypowiadaj zbitki FR jak FD (wypowiadamy F, następnie szybko D z DRAŻNIENIEM CZUBKA JĘZYKA) postaraj się by język nie opadał do dołu). Ćwicz przed lusterkiem.

  2. Powtórz wyrazy. Dopasuj odpowiednio żółte prostokąty tak, by wyrażenia do siebie pasowały.
    Pamiętaj! Wypowiadaj zbitki FR jak FD oraz WR jak WD (wypowiadamy F, W następnie szybko D z DRAŻNIENIEM CZUBKA JĘZYKA) postaraj się by język nie opadał do dołu). Ćwicz przed lusterkiem.

 

 

 

Terapia psychologiczna – Marta Wilman:

Ćwiczenie podstawowych umiejętności społecznych małego dziecka. Rozwijanie samodzielności.

  1. Pokażcie swojemu dziecku obrazki i przeczytajcie podpisy zamieszczone pod każdym z nich.

  2. Zadajcie dziecku pytania do przedstawionej historyjki, np. Jakie zabawki widzi na obrazku? Jakie zabawki ma w swoim pokoju? Dlaczego chłopiec nie mógł znaleźć ulubionej zabawki? Czy udało się dziecku znaleźć ulubioną zabawkę? Co mu w tym pomogło? Do kogo chłopiec zwrócił się o pomoc? Czy ważne jest, żeby sprzątać swoje zabawki? Dlaczego? itp.

  3. Poproście swoje dziecko o wypełnienie kart pracy.

Karty pracy

Rozwijanie umiejętności rozpoznawania emocji (radości) i ich przyczyn u siebie i innych

  1. Przeczytajcie dziecku tekst zamieszczony poniżej.

  2. Pokażcie swojemu dziecku zdjęcia i zapytajcie o oznaki radości. „ Po czym można poznać, że te osoby się cieszą?” (po szerokim uśmiechu, podniesionych do góry rękach, podskokach ). Zapytajcie swoje dziecko, czy podobnie wygląda kiedy jest radosne, o to, co wtedy robi. Czy też szeroko się uśmiecha, może skacze, macha rękami?

  3. Zapytajcie o powody radości dzieci (kartka 3)

  4. Wydrukujcie kartę pracy (z chmurkami). Dostępna wersja dla dziewczynek i chłopców.

Przypomnijcie sobie historię „Szczęście” Grzegorza Kasdepke (z poprzedniego tygodnia). Wypełnijcie karty pracy zamieszczone poniżej.

 

Terapia pedagogiczna – Edyta Mosheqaj:

 

Kto Ty jesteś? Polak Mały!

Przypominamy Święta Majowe:
1 maja: Święto Pracy – Międzynarodowy Dzień Solidarności Ludzi Pracy,

2 maja: Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej,

3 maja: Święto Narodowe uchwalenia Konstytucji 3 Maja.

Poszerzanie zasobu wiedzy o otaczającym środowisku

1.Obejrzyj uważnie film „Polskie Symbole Narodowe – Polak Mały”. Czy potrafisz samodzielnie wymienić symbole narodowe?

2.Drodzy rodzice! Przeczytajcie fragmenty historii dla najmłodszych. Dzieci próbują udzielić odpowiedzi na pytania do tekstu.

3. Zagraj w grę on-line „Znani Polacy”.

https://niepodlegla.men.gov.pl/mission3/

4. Naucz się na pamięć wiersza Cz. Janczarskiego pt. „Powiewa flaga”.

Percepcja wzrokowa

1.Ułóż puzzle on-line „Godło Polski” (3-4 lata).,

-Naciśnij na flagę, otworzy się nowa strona, kliknij w przycisk „Zacznij układać puzzle”.



2. Ułóż puzzle on-line „Flaga Polski” (5-7 lat).

-Naciśnij na flagę, otworzy się nowa strona, kliknij w przycisk „Zacznij układać puzzle”.



Percepcja słuchowa

1.Klaskanie w rytm piosenki (3 lata)

2. Do podanej sylaby dodaj inne, aby powstał cały wyraz lub wyrazy (4-5 lat).

3. Wykonaj kartę pracy (6-7 lat).

Rozwijanie sprawności grafomotorycznej

1.Jak zrobić mini flagę?

2. Flaga Polski do wyklejania. W miejscu kropek uzupełnij plasteliną, kulkami z bibuły lub pomaluj palcami. Można doczepić patyczek (wiek: 3-5 lat). Powstanie wspaniała flaga na Dzień Flagi!

Przygotowanie do nauki czytania i pisania (6-7 lat)

1.Przypominamy literę „J,j”. Wskaż literę pisaną i drukowaną.

2. Wykonaj ćwiczenia:

3. Pisz po śladzie, a następnie samodzielnie.