tydzień nr 8

Zestaw ćwiczeń na tydzień nr 8, tj. od 04.05.2020 r. do 08.05.2020 r.

Terapia logopedyczna – Agata Łukaszewicz:

ĆWICZENIA ODDECHOWE

1. Muchomor– kładziemy przed dzieckiem uprzednio przygotowaną planszę z muchomorem bez kropek. Na stoliku rozkładamy kilka białych papierowych kropek. Zadaniem dziecka jest przenieść przy użyciu słomki kropki na kapelusz grzybka. Ćwiczenie to można dowolnie modyfikować, np. używając planszy z akwarium i rybkami, swetrem i guzikami, choinką i bombkami itd.
2. Zabawa w piratów – ustawiamy na wodzie dwa styropianowe statki. Można użyć również plastikowych zabawek. Ważne, by były bardzo lekkie. Zadaniem dziecka jest sterowanie statkiem piratów (przy pomocy oddechu), w taki sposób, aby dogonić drugi ze statków.

3. Pająk i muchy –  trzymamy na końcu stolika kawałek materiału, kapelusz lub inny pojemnik, który może stać się np. pajęczyną. Układamy przed dzieckiem małe waciki, czyli muszki. Jego zadaniem jest dmuchanie na muszkę, tak aby wpadła w pajęczynę

ĆWICZENIA ARTYKULACYJNE

  1. Zagrajcie w grę „Drzewko”.
    Przygotujcie kostkę i pionki.
    Wygrywa ten, kto pierwszy dotrze do mety oraz poprawnie wykona ćwiczenia.
    Powodzenia!

ĆWICZENIA SZEREGU SYCZĄCEGO: S, Z, C, DZ.

1. Przeczytaj i powtórz wierszyk „Lipiec”. Pamiętaj! Ułożenie do głoski C: Język ułożony jest płasko, za dolnymi zębami (nie wysuwa się między zęby!). Ćwicz przed lusterkiem.

“Lipiec”

Lipiec zaczyna wakacje. W lipcu kwitną akacje.

W lipcu (na pewno mam rację),lekkie się jada kolacje.

Lipiec to miesiąc gorący, lipiec to miesiąc pachnący.

W lipcu mam czasu moc, na trawce rozkładam więc koc.

Na łące koncert lipcowy Nie słyszą go krety, sowy.

I każdy dzień w lipcu taki. Cieszą się wszystkie zwierzaki.

 

2. Nazwij poprawnie obrazki. Pamiętaj! Ułożenie do głoski S i C: Język ułożony jest płasko, za dolnymi zębami (nie wysuwa się między zęby!). Ćwicz przed lusterkiem.

[s]: sowa, sandały, spodenki, skarpetki, sok, sukienka
[c]: cebula, cytryna, cynamon, cyrkiel, cena, cukierki

Pokoloruj obrazki z głoską S na zielono, z głoską C na żółto.

Przeczytajcie podpisy pod obrazkami. Czy uda Ci się opowiedzieć co przydarzyło się lisowi, sówce, słoniowi i tygrysowi używając jak najwięcej wyrazów z głoską S?
Pamiętaj! Ułożenie do głoski S: Język ułożony jest płasko, za dolnymi zębami (nie wysuwa się między zęby!). Ćwicz przed lusterkiem.

 

ĆWICZENIA SZEREGU SZUMIĄCEGO: SZ, Ż, CZ, DŻ

 

1. Przeczytajcie wierszyk o czekoladzie.
Odpowiedz na pytania: Co jest w kubeczku? Co lubi Janek?
Pamiętaj! Ułożenie do głoski CZ: Czubek języka jest na „poduszce” wałku dziąsłowym , za górnymi zębami, buzia układa się jak do głoski O.
Ćwicz przed lusterkiem.

 

2. Znajdź na czapli i nazwij wszystkie obrazki z głoską CZ. Policz ile sztuk jest każdego przedmiotu. Pamiętaj! Ćwiczenie wykonuj przed lusterkiem.

3. Przeczytaj i powtórz wierszyk „Szczeniak”. Zaznacz w tekście głoskę SZ kolorem szarym, a głoskę CZ kolorem czerwonym. . Pamiętaj! Ćwiczenie wykonuj przed lusterkiem.

RÓŻNICOWANIE GŁOSEK

  1. Nazwij obrazki, które są na brzuszkach pszczół, a następnie spróbuj przenieść je do ula z odpowiednią głoską. Np. Siano – ul ś itd.

WSPOMAGANIE ROZWOJU MOWY

  1. Znajdźcie różnicę wskazując paluszkiem co zmieniło się na obrazkach [o! to!].
    Policzcie ile udało się znaleźć różnic – licząc na paluszkach.
  2. Posłuchajcie piosenki.
    Następnie spróbujcie zaśpiewać ją z pokazywaniem:
    Deszczyk pada – ruszamy paluszkami udając małe kropelki wody, które spadają od góry z nieba do ziemi.
    Wieje wiatr – machamy wyprostowanymi rączkami od jednej do drugiej strony jak by gałązki bujały na wietrze.
    Błyskawica – uderzamy rączka w rączkę.
    Grzmot – tupiemy.
    Kolorowa tęcza – klaszczemy w rączki z lewej strony i prawą rączką rysujemy półkole, jakbyśmy chcieli narysować tęcze.Próbujemy powtarzać proste słowa oraz wyrazy dźwiękonaśladowcze: pada, wieje wiatr, błyskawica – bum, grzmot – tup, tęcza – hop.

 

ĆWICZENIA ROTACYZMU : GŁOSKA R

1. Naśladuj tajny szyfr. Powtórz sylaby.
Pamiętaj! Wypowiadaj zbitki PR jak PD (wypowiadamy P, następnie szybko D z DRAŻNIENIEM CZUBKA JĘZYKA) postaraj się by język nie opadał do dołu). Ćwicz przed lusterkiem.

apra, apro, apre, apru, apry,
opra, opro, opre, opru, opry,
epra, epro, epre, epru, epry,
upra, upro, upre, upru, upry,
ypra, ypro, ypre, ypru, ypry,

2. Czy wiesz co mówimy do konia, aby go zatrzymać?
– PRRRR, PRRRRR, PRRRR.
Spróbuj naśladować woźnicę i naśladuj zbitki PR jak PD
(wypowiadamy P, następnie szybko D z DRAŻNIENIEM CZUBKA JĘZYKA) postaraj się by język nie opadał do dołu. Ćwicz przed lusterkiem.

3. Nazwij obrazki.
Pamiętaj! Wypowiadaj zbitki PR jak PD (wypowiadamy P, następnie szybko D z DRAŻNIENIEM CZUBKA JĘZYKA) postaraj się by język nie opadał do dołu). Ćwicz przed lusterkiem.

  1. Powtórz zdania.
    Pracownik pod pretekstem wyprawy wprowadził prezent.

Prezydent z prawnikiem prowadzili protokół z prawa.

Prawnik prędko poprawił pracę Prymusa.

KOCHANA POLSKO!

  1. Czy wiesz jakie ważne święto będziemy niedługo obchodzić
    Odpowiedz na pytania pełnymi zdaniami.– Jak się to święto nazywa?
    – Jakiego kraju dotyczy to święto?
    – Którego dnia obchodzimy to święto?
    – Co uchwalono tego dnia?
    – Czy jest to dzień wolny od pracy?
  2. Czy umiesz odszukać i nazwać wszystkie przedmioty/symbole/ znaki związane z naszą Ojczyzną?
    Mapa Polski, godło Polski, flaga Polski, kotylion, Polska Walcząca (symbol), złotówka, Pałac Kultury i Nauki, pierogi, orzeł bielik, żubr, bocian, maki, jabłka, żyto, oscypek.
  1. Policz ile jest takich samych przedmiotów/symboli/znaków.
    Czy wiesz gdzie można spotkać: żubra/bociana/orła?
    Z jakim regionem/miejscem kojarzy się: oscypek, Pałac Kultury i Nauki, pierogi.
    Gdzie rosną/rośnie: żyto/jabłka/maki?

 

Terapia psychologiczna – Marta Wilman:

Rozwijanie podstawowych umiejętności społecznych u małych dzieci

Zapraszanie i dołączanie do zabawy”

Ćwiczenie 1.

  1. Pokażcie dziecku zdjęcia oraz przeczytajcie podpisy do każdego z nich. Możecie zadać dziecku pytania dotyczące obrazka, np. „Kto jest na zdjęciu”, „Co robi dziewczynka/chłopiec?”, „Co mówi dziewczynka/chłopiec?”, Jakie imiona mają dzieci?”, ”Co jeszcze widać na obrazku?” (jeśli dzieci mają problem z odpowiedzeniem na pytania możecie im w tym pomóc).
  2. Poćwiczcie z dzieckiem umiejętność zapraszania i dołączania do zabawy. Poproście swoje dziecko, żeby zaprosiło Was do zabawy oraz poprosiło o dołączenie do zabawy. Używajcie zwrotów typowych dla danej sytuacji, np. „Czy mogę pobawić się z Tobą?”, ”Czy mogę Ci pomóc?”, „Pobawisz się ze mną?”, „Pomożesz mi?”. Używajcie zwrotów grzecznościowych „Proszę”, „Dziękuję”. Możecie też dołączyć do zabawy dziecka spontanicznie używając typowych dla tej sytuacji zwrotów. Powtarzajcie ćwiczenie, tak często jak to możliwe.
  3. Możecie też powiedzieć swojemu dziecku, że może się zdarzyć, że ktoś nie będzie chciał się z nimi pobawić. Podpowiedzcie dziecku, co może wtedy zrobić, np. podejść do kogoś innego.

Ćwiczenie 2

Pytania do obrazka:

Kto jest na obrazku?

Co robią dzieci? Czym bawią się dzieci?

Co mogłyby zrobić dzieci, żeby pobawić się razem? Co mogą powiedzieć dzieci, żeby zaprosić kogoś do wspólnej zabawy?

Pokoloruj obrazek

Rozwijanie umiejętności rozpoznawania emocji (radości) i ich przyczyn u siebie i innych

  1. Przeczytajcie dziecku tekst zamieszczony poniżej. Powiedzcie dziecku, że nie wszystkie uczucia są przyjemne, ale warto znać je wszystkie. Wtedy możemy łatwiej sobie z nimi poradzić.
  2. Pokażcie swojemu dziecku zdjęcia i zapytajcie o oznaki smutku. „ Po czym można poznać, że te osoby są smutne?”. Jeśli dziecko nie wie co odpowiedzieć, pomóżcie mu, mówiąc, np. usta układają się w „podkówkę”, ciało chce się położyć, z oczu płynął łzy, mamy mało siły, nasza głowa, ramiona ręce opadają bezwładnie – wszystkie te oznaki możemy też pokazać dziecku na sobie. Zapytajcie swoje dziecko, czy podobnie wygląda kiedy jest smutne, o to, co wtedy robi. Czy też płacze, leży, spuszcza głowę?
  3. Zapytajcie o powody smutku osób na obrazku (kartka 3)
  4. Pokażcie dziecku kartkę ze sposobami na zmniejszenie smutku. Możecie opowiedzieć dziecku o swoich sposobach na smutek. Powiedzcie dziecku, że każdy ma swoje własne sposoby i każdemu pomaga coś innego. Poproście o narysowanie innych, jego własnych sposobów na zmniejszenie smutku. Jeśli nie wie, co narysować, pomóżcie mu przywołując sytuacje z życia, np. „Pamiętasz jak było Ci smutno, kiedy zgubiłaś swojego misia? Przytuliłaś się wtedy do mnie i poczułaś się wtedy lepiej?”, itp.

Ćwiczenia relaksacji i uważności

Śmiech to zdrowie

Stań przed lustrem i zacznij się śmiać. Co się wtedy dziej w Twoim ciele? Co się śmieje z Tobą? Oczy, policzki, buzia? Brzuch też się z Tobą śmieje? A ramiona? Co jeszcze?

Polecam to zrobić razem z innymi, wtedy jest jeszcze weselej.

Zbieranie jabłek

Wyobraźcie sobie, że oto przed wami znajduje się ogromna jabłoń, na której wisi mnóstwo pięknych dojrzałych jabłek.

Waszym zadaniem jest zerwanie owoców z najwyższych gałęzi drzewa.

Musicie stanąć na palcach stóp i wyciągnąć ręce najwyżej do góry. Mocno, mocno.

Następnie opadamy na stopy i chwilę odpoczywamy.

Spróbujecie zerwać kolejne jabłka?

Okulary

Stańcie naprzeciwko siebie i przez 30 sekund waszym zadaniem będzie jak najbardziej wnikliwe przypatrywanie się sobie nawzajem .

Po tym czasie macie 2 minuty na zmienienie czegoś w waszym wyglądzie (w tym celu odwróćcie się do siebie plecami/ wyjdźcie na chwilę z pomieszczenia)

Bądźcie kreatywni! Możecie zmienić ułożenie fryzury/ubranie/zdjąć lub założyć okulary/dorysować sobie małego pieprzyka na twarzy.

Czy potraficie zgadnąć, co się zmieniło w wyglądzie drugiej osoby?

 

Terapia pedagogiczna – Edyta Mosheqaj:

Motoryka duża

Przypomnienie: Motoryka duża obejmuje obszerne ruchy, w które zaangażowane jest całe ciało lub jego znaczna część. Mówiąc o motoryce dużej mamy na myśli taką aktywność jak: bieganie, chodzenie, skakanie, jazda na rowerze, pływanie, pokonywanie przeszkód, gry w piłkę, zabawy, w których ważna jest koordynacja wzrokowo-ruchowa oraz działania związane z rzutem czy celowaniem.

Zgodnie z zaleceniami rządu podczas epidemii koronawirusa SARS-COV-2, spędzamy większość czasu w domu. Dotyczy to nie tylko dorosłych, ale także dzieci. Bardzo ważnym elementem codziennego dnia powinny być regularne ćwiczenia fizyczne. Jak zachęcić do tego dziecko? Oto kilka propozycji:

1.Rozgrzewka.

2.Ćwiczenia dla dzieci-prawidłowa postawa.

3.Trning fitness dla dzieci.

4. Zatańcz do piosenki z Króla Lwa.

Motoryka mała

Przypomnienie: Motoryka mała określa zespół wszelkich czynności, które są wykonywane przy pomocy rąk: lepienie, wycinanie, nawlekanie, sznurowanie, rysowanie, pisanie itp. Ważne jest, aby przed ćwiczeniami wycinania czy pisania pamiętać o odpowiedniej rozgrzewce.

1.Ćwiczenia dłoni i palców-rozgrzewka

2.Ćwczenia na wzmacnianie rąk

3. Zabawy rozwijające motorykę małą

Wycinanie

4. Coś dla dziewczynek -stylizujemy paznokcie! Wycinamy dłoń, obcinamy paznokcie, nadajemy odpowiedni kształt, a następne ozdabiamy.

5. Coś dla chłopców-jesteśmy fryzjerami! Za pomocą nożyczek wymyśl fryzurę. Przecinaj paski, skracaj, daj się ponieść fantazji! Pokoloruj! 

Percepcja wzrokowa

Przypomnienie: Percepcja wzrokowa jest zdolnością do rozpoznawania i różnicowania bodźców wzrokowych, które znajdują się w polu widzenia człowieka. Nie chodzi o samą zdolność widzenia, ale o przetwarzanie przez mózg tego, co widzimy. Dzieci ćwiczą percepcję wzrokową poprzez: układanie puzzli, układanek, budowanie z klocków, wyszukiwanie różnic na obrazkach itp.

1.Ułóż puzzle on-line (wiek 3-4 lata)

2. Ułóż puzzle on-line (wiek 5-7 lat)


Percepcja słuchowa

Przypomnienie: Percepcja słuchowa to zdolność do odbierania, rejestrowania i identyfikowania bodźców dźwiękowych z otoczenia. Ich prawidłowe rozpoznawanie i różnicowanie przez dziecko jest podstawą słyszenia mowy, nabywania mowy czynnej, a także umiejętności czytania oraz pisania.

Artykuł dla rodziców: https://www.wszpwn.com.pl/wydarzenie/percepcja-sluchowa-u-przedszkolakow-rozwoj-i-zaburzenia,360.html

1.Nazwij odgłosy natury (wiek: 3 lata)

2. Rymujemy! Wytnij, rozsyp i połącz w rymujące się pary (wiek: 4-7 lat). W zależności od wieku używamy większą lub mniejszą ilość kartoników. Dzieci 6-7 letnie próbują same odczytać wyrazy.

Nuty Buty
Szklanka Filiżanka
Kotek Płotek
Sowa Głowa
Król ul
Cukierek Rowerek
Flaga Waga
Igły

 

Widły
Jarzębina Malina
Żyrafa Szafa
Nietoperze Talerze
Szyszka Myszka
Pączki Rączki
Koń Słoń
Grzyby Ryby
Rogalik Szalik
Żarówka Mrówka
Żaglówka Cegłówka
Góry Chmury
Marchewka Rzodkiewka

3. Znajdź słowo na literkę…gra online (wiek: 5-7 lat).

http://pisupisu.pl/przedszkole/slowo-na-literke

Myślenie dziecięce

Przypomnienie: Myślenie to zdolność do integrowania informacji oraz logicznego wnioskowania. Myślenie dziecięce polega na rozumieniu zależności między rzeczami. Przedszkolaki potrafią dzielić rzeczy na kategorie i je klasyfikować. Dostrzegają, że jedna rzecz wynika z innej, że są od siebie zależne. Coraz lepiej rozumieją przyczynę i skutek. 

1.Co tu nie pasuje? Otocz pętlą i uzasadnij wybór (wiek: 3-4 lata).

2. Co tu nie pasuje? Otocz pętlą i uzasadnij wybór (5-7 lat).

Przygotowanie do czytania i pisania (wek 6-7 lat)