tydzień nr 9

Zestaw ćwiczeń na tydzień nr 9, tj. od 11.05.2020 r. do 15.05.2020 r.

Terapia logopedyczna – Agata Łukaszewicz:

ĆWICZENIA ODDECHOWE

1. Jeżeli nie posiadacie w domu wiatraka na patyku, możecie skorzystać z pomocy i wykonać go razem z rodzicem:

2. Gdy już Wasze wiatraki będą gotowe zaczynamy zabawę. Wygrywa ta osoba, której wiatraczek najdłużej się będzie kręcił. Najpierw dmuchamy jak najdłużej i najmocniej. Następnie coraz lżej, aż zrobi się delikatny wietrzyk.
Pamiętajcie! Wdech wykonujemy nosem, a dłuższy wydech przez usta (wydłużamy fazę wydechu).

Zawody wiatraczków:

Kręcą się wiatraczki,
każdy ile może.
Czy dziś mocno wieje?
Kto wygra?
Chyba ten w zielonym kolorze …

ĆWICZENIA ARTYKULACYJNE

  1. Wykonuj ćwiczenia przed lusterkiem.

Spróbuj naśladować konika i powtórzyć jak najwięcej jego sztuczek.

Ciekawski konik

Biega mały konik po zielonej łące. (kląskanie językiem)
Ihaha, ihaha – myśli …
Czy słońce bardzo jest gorące?
Ile mrówek jest w mrowisku?
Czy kwiaty są piękniejsze na moim czy sąsiednim pastwisku?
Aż w końcu przyszły cztery żuczki
– Porób Ty lepiej koniku, językowe sztuczki …

Jakie sztuczki umie zrobić konik?
– parskanie wargami
– kląskanie językiem
– wahadełko językiem pionowo (od podniebienia do dna jamy ustnej)
– wahadełko językiem poziomo (od jednego kącika ust do drugiego – nie dotykając ich)
– liczenie językiem dolnych zębów
– liczenie językiem górnych zębów
– mlaskanie, przeżuwanie trawy (mlaskanie i mocne ruchy żuchwy na boki)
– oblizywanie (zataczanie językiem kółka na wargach)

  1. Pokoloruj konika

ĆWICZENIA SZCZEREGU SYCZĄCEGO: S,Z,C,DZ

  1. Powtórz wierszyk. Pamiętaj! Ułożenie do głoski S: Język ułożony jest płasko, za dolnymi zębami (nie wysuwa się między zęby!). Ćwicz przed lusterkiem.

    Wąż Stefan
    Pewien wąż zielony, chciał poszukać sobie żony.
    Aby zwabić swą wybrankę, śpiewał głośno wczesnym rankiem:
    Ssssss sssss (szybkie) – jestem szybki
    Ssssss sssss (krótkie) – zwinny, piękny oraz gibki.
    Ssssss sssss (długie) – kto dziś spojrzy w moje oczy,
    Ssssss sssss (bardzo długie)- ten się zaraz zauroczy.

Nie minęły dwa tygodnie, gdy założył ślubne spodnie i wraz z Zosią żmij a razem syczą Ssssss sssss i szczęśliwie żyją.

  1. Głoska DZ. Dzyń dzyń jak głos dzwonka. Mówimy C (język ułożony płasko, za dolnymi zębami, zęby zbliżone do siebie) dodajemy dźwięczne y DZ. Pamiętaj! Język nie wysuwa się między zęby.
  1. Popatrz na dzwonki. Znajdź te, które mają taką samą sylabę i połącz je. Ćwicz przed lusterkiem.
  2. Powtórz szyfr dzwonnika.. Wypowiadaj szyfr coraz szybciej i szybciej. Nie zapomnij o poprawnym ułożeniu języka.

    adza, adze, adzo, adzu, adzy,
    odza, odze, odzo, odzu, odzy
    edza, edze, edzo, edzu, edzy
    udza, udze, udzo, udzu, udzy
    ydza, ydze, ydzo, ydzu, ydzy
  3. Popatrz na obrazki. Czy umiesz je nazwać? Pamiętaj, by ćwiczyć przed lusterkiem.
    Czy znasz jakieś wyrazy, które zaczynają się na głoskę „dz”?

 

ĆWICZENIA SZEREGU SZUMIĄCEGO: SZ,Ż,CZ,DŻ

  1. Powtórz wierszyk. Pamiętaj! Ułożenie do głoski SZ, CZ: Pamiętaj! Ułożenie do głoski CZ: Czubek języka jest na „poduszce” wałku dziąsłowym , za górnymi zębami, buzia układa się jak do głoski O.
    Ćwicz przed lusterkiem.

Szumiące drzewo

Zaszumiało drzewo
sz sz sz sz sz sz sz sz (długie, ciągnące się sz)
i na pomysł wpadło, aby wskoczyć do pociągu
i pojechać w świat daleki tam gdzie góry, morza, rzeki.
Czu czu czzu czu czu czu czu (krótkie, głośne cz) – pędzi pociąg wesoło
bo w ostatnim wagoniku siedzi drzewo i szumi wkoło
sz sz sz sz sz sz sz sz (długie, ciągnące się sz).
Tak zaczęły sięprzygody, wrażeń co dzień wiele,
gdy na wspólnej drodze są najlepsi przyjaciele.

  1. Głoska DŻ.
    Pamiętaj!
    Ułożenie jak do głoski CZ (czubek języka jest na „poduszce” wałku dziąsłowym , za górnymi zębami, buzia układa się jak do O) i dodajemy dźwięczność [y]. Powtórz sylaby według schematu.
    Ćwicz przed lusterkiem.
  1. Zagraj w memory. Wydrukuj w dwóch egzemplarzach trójkąty, wytnij je, odwróć białą stroną do góry. Spróbuj znaleźć takie same kolory i sylaby.
    Ćwicz przed lusterkiem.

 

RÓŻNICOWANIE SZEREGÓW

  1. Pokoloruj grzebienie kury z literką „c” na żółto, z literką „cz” na czerwono, a z „ć” na pomarańczowo.
  2. Rozpoznaj i nazwij wszystkie przedmioty umieszczone w jajkach.
  3. Obrysuj odpowiednim kolorem jaja, których przedmioty posiadają literkę z głoską koloru pomarańczowego, czerwonego lub żółtego grzebienia kury.
  4. Policz, która kurka ma najwięcej jajek i dokończ jej kolorowanie według własnego pomysłu.

ĆWICZENIA ROTACYZMU

1. Naśladuj tajny szyfr. Powtórz sylaby.
Pamiętaj! Wypowiadaj zbitki BR jak BD (wypowiadamy P, następnie szybko D z DRAŻNIENIEM CZUBKA JĘZYKA) postaraj się by język nie opadał do dołu). Ćwicz przed lusterkiem.

abra, abro, abre, abru, abry,
obra, obro, obre, obru, obry,
ebra, ebro, ebre, ebru, ebry,
ubra, ubro, ubre, ubru, ubry,
ybra, ybro, ybre, ybru, ybry

2. Nazwij i pokoloruj obrazki. Odetnij lewą część (tą z literkami). Spróbuj powtórzyć i zapamiętać zdania, które są przypisane danym obrazkom.

WSPOMAGANIE ROZWOJU MOWY

  1. Wykonajcie wierszyki masażyki. Usiądźcie wygodnie razem z dzieckiem. Możecie później zamienić się i to ono, będzie wykonywało rymowankę do czytanego przez Ciebie tekstu.

List do babci

Kochana babciu (Piszemy palcem na plecach dziecka).
KROPKA
(naciskamy plecy w jednym miejscu)
Piszę Ci, że mamy w domu kotka (kontynuujemy pisanie).
KROPKA.
Kotek chodzi
(kroczymy palcami).
kotek skacze
(„skaczemy”, opierając dłoń na przemian na przegubie i palcach),
kotek drapie
(delikatnie drapiemy dziecko po plecach),
kotek chrapie
(opieramy na nich głowę i udajemy chrapanie).
I choć straszny z niego psotek
(łaskoczemy dziecko po plecach)
bardzo fajny ten mój kotek
(przytulamy dziecko).

Pisze Pani na maszynie..

Pisze pani na maszynie (palcami uderzamy po plecach dziecka)
Stop, przecinek (pociągamy lekko za ucho prawe)
Stop, przecinek (pociągamy lekko za ucho lewe),
Świeci słońce (masujemy całą dłonią po plecach),
Idą konie (lekko uderzamy pięściami po plecach).
Biegną słonie po betonie (bokiem dłoni uderzają po plecach)
Płynie sobie kręta rzeczka (bokiem dłoni krętą linią przesuwamy wzdłuż kręgosłupa).
Idą panie na szpileczkach (palcami wskazującymi uderzamy po plecach)
Pada, mały drobny deszczyk (wszystkimi paluszkami lekko uderzmy po plecach).
Czujesz dreszczyk? (lekko chwytamy za szyję).

  1. Odpowiedz na pytania Rózi pełnymi zdaniami.

 

 

Terapia psychologiczna – Marta Wilman:

 

Rozwijanie podstawowych umiejętności społecznych u małych dzieci

Ćwiczenie umiejętności oceny zachowań, odróżniania zachowań akceptowanych społecznie od nieakceptowanych, tworzenia własnych sądów, budowania dłuższych wypowiedzi.

  1. Przeczytajcie dziecku tekst z chmurki dialogowej.

  2. Pokażcie dziecku obrazki i poproście o ocenę zachowań dzieci na nich przedstawionych („Czy wszystkie dzieci spokojnie czekają?”, „Co myślisz o takim zachowaniu?”, „Czy podoba Ci się takie zachowanie?” „Co powinien zrobić chłopiec/dziewczynka?”. Zadajcie dodatkowe pytania, np. „Kto jest na obrazku?”, „Gdzie znajdują się teraz dzieci?”, „Czy trudno jest czasami poczekać?”. Jeśli dziecko będzie miało trudności z opowiedzeniem treści obrazka, przeczytajcie im teksty załączone pod obrazkami.

  3. Poproście o wypełnienie karty pracy.

 

Rozwijanie umiejętności rozpoznawania emocji (duma) i ich przyczyn u siebie i innych. Zwiększanie wiedzy o sobie i swoich mocnych stronach oraz budowanie poczucia własnej wartości.

  1. Przeczytajcie dziecku tekst zamieszczony poniżej.

  2. Pokażcie dziecku zdjęcia. Zapytajcie o powody dumy osób na nich przedstawionych. Możecie opowiedzieć swojemu dziecku o własnych powodach do dumy.

  3. Pokażcie razem z dzieckiem jak wygląda osoba czująca dumę.

  4. Poproście o wypełnienie karty pracy.

Karty pracy

Wersja dla chłopców

Wersja dla dziewczynek

Dodatkowe gry i zabawy rozwijające umiejętności rozpoznawania emocji

Polecenie

Znajdź obrazek który pokazuje daną emocję.

https://learningapps.org/watch?v=pfbqisj0a20&fbclid=IwAR2jovI23Z8C8E6UOo0odATc0eaSyYWLJD3HdHARlN0SghfQ7EIIrs-WvLw

MEMO

Polecenie: Znajdź pary. Połącz „emotki” z obrazkami dzieci – muszą przedstawiać takie same emocje.

UKŁADANKA

Polecenie: Odsłoń zdjęcia pasujące do podświetlanej na niebiesko „emotki” pokazanej na tablicą.

 

Terapia pedagogiczna – Edyta Mosheqaj:

 

Rozwijanie samodzielności dziecka

Wiązanie butów to ważna czynność w życiu przedszkolaka, która zbliża go do samodzielności. Już pięciolatki są na tyle sprawne intelektualnie i manualnie, aby po kilkunastu próbach opanować tę umiejętność. Spróbujcie!

Dzieciom młodszym przed rozpoczęciem sznurowania butów zaleca się szereg zabaw związanych z przeplataniem, wiązaniem, przekładaniem sznurków.

Motoryka duża

1.Trening ruchowy dla dzieci.

2.Układy taneczne.

Motoryka mała

1.SOWA do wyklejania i kolorowania. Koła wypełnij plasteliną, pozostałe miejsca pokoloruj(3-4 lata).

2.Kreślimy szlaczki (5 lat).

Percepcja wzrokowa

1.Połącz prostokąty w takim samym kolorze. Wytnij je i wyklej z nich dywanik (3-4 lata).

2. Wykonaj kartę pracy (5-7 lat).

Percepcja słuchowa

1.Odgadnij, co to za dźwięk? Udzielamy odpowiedzi, gdy słyszymy tykanie zegara (3-4 lata).

2. Podziel na sylaby nazwy pojazdów lądowych i powietrznych (wiek: 4 lata)

3. Zabawa. Rozłóżcie na podłodze (dywanie, kocu), różne przedmioty. Zadaniem dziecka jest podanie nazwy przedmiotu oraz pierwszej i ostatniej głoski tego wyrazu. Jeśli zrobi to prawidłowo, odkłada przedmiot na swoje miejsce. Czy uda się odnieść na miejsce wszystkie przemoty? Powodzenia! (5 lat).

4.Wykonaj kartę pracy (6-7 lat).

Przygotowanie do czytania i pisania (6-7 lat).

1.Wskaż literę drukowaną i pisaną.

2. Wykonaj kartę pracy.

3. Kreślimy literę „H,h”.