tydzień nr 14

Zestaw ćwiczeń na tydzień nr 14, tj. od 15.06.2020 r. do 19.06.2020 r.

Terapia psychologiczna:

Przewidywanie konsekwencji swoich działań. Rozwijanie myślenia przyczynowo- skutkowego.

Propozycje użycia obrazków (na przykładzie obrazka nr1):

  1. Wytnij wszystkie obrazki i pomieszaj. Poproś swoje dziecko o znalezienie par obrazków. Zapytaj o to, co się wydarzyło na obrazkach. Jeśli Twoje dziecko mówi zadaj mu pytania do obrazka, np. Gdzie jest teraz dziewczynka? Co jeszcze jest na obrazku? Co dziewczynka chce zrobić? Co się stało potem? Dlaczego tak się stało? Jaką minę ma dziewczynka? Jeśli Twoje dziecko nie mówi, możecie poprosić je o wskazanie palcem na obrazku odpowiedzi na pytania, np. Gdzie jest dziewczynka, pokaż? Pokaż, gdzie jest lala, itp.). Opowiedz dziecku treść obrazków.

  2. Wytnij wszystkie obrazki . Daj dziecku tylko pierwsze obrazki z historyjek. Poproś o opis obrazka (Zadaj 3 pierwsze pytania.- patrz pkt.1). Zapytaj dziecko , o to co może się stać potem?, itp. Potem pokaż dziecku drugie części historyjek.

  3. Wytnij obrazki. Daj dziecku tylko drugą część historyjki i zapytaj, co mogło się wydarzyć wcześniej. Jak to się stało? Możesz poprosić o opisanie obrazka. Potem pokaż dziecku pierwsze części historyjek.

Dodatkowa karta. Rozwijanie pamięci.

Po opowiedzeniu przez dziecko treści obrazka odczekaj parę minut (5min) poproś je o wypełnienie karty pracy.

Rozwijanie umiejętności nazywania i rozpoznawania stanów emocjonalnych. Rozwijanie skupienia uwagi na czytanym tekście i analiza usłyszanych informacji.

  1. Przeczytaj dziecku teksty zamieszczone w chmurkach. Poproś o wycięcie chmurek i przyklejenie ich dopasowując do obrazków przedstawiających dzieci z różnymi wyrazami twarzy.

  2. Poproście o wypełnienie karty pracy nr2.

Ćwiczenia rozwijające koncentrację:

Ćwiczenia wspierające regulację emocji

  1. Usiądź naprzeciwko dziecka i poproś je, aby złączyło dłonie w taki sposób, by swoim kształtem przypominały one małą miseczkę. Poproś, żeby dziecko wyobraziło sobie, że w środku znajduje się gorąca czekolada. Licząc do dwóch bierzemy wdech i wciągamy nosem zapach pysznej czekolady. Licząc do czterech, wypuszczamy powietrze ustami i dmuchamy na „kubeczki”. Ćwiczenie powtarzamy 3 razy.

  2. Do ćwiczeń oddechowych świetnie nadają się bańki mydlane. Nabieramy powietrze a następnie powoli wypuszczamy, starając się stworzyć jak największą bańkę.

  3. Na „start” wszyscy przez kilkanaście sekund tupią ciężko jak słonie. Na hasło „stop” na kilka sekund pozostajemy bez ruchu ze stopami na podłodze. Ćwiczenie powtarzamy kilka razy.

 

 

Terapia pedagogiczna:

Temat: Truskawkowy zawrót głowy

Motoryka mała

1.Jak narysować truskawkę? Spróbuj sam!

2.Spójrz, jaka pyszna truskawka! Czy lubisz truskawki? Wyklej plasteliną wg wzoru (3-4 lata).

2. Wykonaj szlaczki „Pętelki” (5-7 lat).

Percepcja wzrokowa

1.Ułóż puzzle on-line (3-4 lata).

https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/jedzenie/236165-truskawka

2. Ułóż puzzle on-line (5-7 lat).

https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/walentynki/122398-truskawka

Rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego

1.Ułóż w odpowiedniej kolejności historyjkę obrazkową „Truskawka” i spróbuj ją opowiedzieć. Używaj zwrotów: na początku, później, na końcu (3-4 lata).

2.Ułóż w odpowiedniej kolejności historyjkę obrazkową „Babeczka truskawkowa” i spróbuj ją opowiedzieć. Używaj zwrotów: na początku, później, na końcu (5-7 lat).

Percepcja słuchowa

1.Klaskanie w rytm piosenki (3 lata).

2. Karolinka uwielbia truskawki. Podziel na sylaby i narysuj odpowiednią liczbę kresek pod obrazkami. (4 lata)

3. Otocz kołem wszystkie obrazki, w których słyszysz głoskę „t” . (5 lat)

 

4. Wstaw brakujące litery. (6-7 lat)

 

Zgadnijcie, co to jest?